Avtal med K2 Shipping om Grängesbergsgruvans sjöfrakter

Gruvföretaget Grängesberg Iron AB och sjöfraktföretaget K2 Shipping Ltd har skrivit en avsiktsförklaring om att tillsammans arbeta för att utveckla en effektiv och konkurrenskraftig fartygsfrakt av järnmalmsprodukter från Grängesbergsgruvan. Produktionsstart i järnmalmsgruvan i Grängesberg är planerad till 2014 och målet är att producera minst 2,5 miljoner ton järnmalmsprodukter per år.

Grängesberg Iron AB arbetar med att på nytt starta driften av den år 1989 nedlagda järnmalmsgruvan i Grängesberg. Företaget siktar på en börsnotering på Oslo Axess under första halvan av 2011. Bland projektets många styrkor finns den tillgängliga infrastrukturen, i form av en järnväg som sträcker sig hela den 25 mil långa sträckan från gruvområdet i Grängesberg till hamnen i Oxelösund.

Värdefull kompetens inom sjöfrakt

Avsiktsförklaringen öppnar möjligheter för Grängesberg Iron att få tillgång till den värdefulla kompetens inom fartygsfraktområdet som K2 Shipping kan erbjuda. Starka logistiska lösningar är viktiga förutsättningar för ett framgångsrikt järnmalmsprojekt, och avsiktsförklaringen med K2 Shipping Ltd bidrar ytterligare till möjligheterna att skapa optimala logistiska lösningar för Grängesbergsprojektet. Som tidigare meddelats har avtal tecknats med Oxelösunds hamn. Detta, tillsammans med avsiktsförklaringen med K2 Shipping, förser Grängesberg Iron med goda möjligheter att erbjuda sina kunder effektiva transporter av järnmalmsprodukter.

För ytterligare information om Grängesberg Iron:
J
ohn Thoweman, presskontakt Grängesberg Iron AB, +46 70-336 70 74, info@grangesberg.com

K2 Shipping Ltd har en flotta av fartyg i Panamax-klass i drift över hela världen, genom sin exklusiva agent K2 Shipping AS i Oslo. För mer information, besök www.k2shipping.com