Försäljning av järnmalmsfyndigheter stärker Grängesbergsprojektet

Gruvbolaget Grängesberg Iron AB säljer nio undersökningstillstånd för järnmalm i Norrbotten till Kiruna Iron AB, ett dotterbolag till gruvbolaget Scandinavian Resources Ltd, med bas i Australien. Affären ger ytterligare styrka till projektet kring öppningen av driften av järnmalmsgruvan i Grängesberg.

Grängesberg Iron AB och Scandinavian Resources Ltd har avtalat om överföringen av nio undersökningstillstånd för järnmalm i Norrbotten, från Grängesberg Iron AB till Kiruna Iron AB, som är ett dotterbolag till det australienbaserade gruvbolaget Scandinavian Resources Ltd. Bland undersökningstillstånden finns Ekströmsberg, Tjårrojåkka och Pattok, alla fyndigheter med goda kända mineralresurser och mycket hög potential.

Avtalet innebär att Grängesberg Iron AB erhåller kontant betalning om 2 miljoner USD, en så kallad Net Smelter Return (en royalty på framtida sålda järnmalmsprodukter) på 1 %, samt 8,2 miljoner aktier i Scandinavian Resources Ltd.

Fokus på Grängesbergsprojektet

– Försäljningen av tillstånden ger oss ännu bättre möjligheter att fokusera på öppningen av järnmalmsgruvan i Grängesberg, säger Gösta Bergman, styrelseordförande i Grängesberg Iron AB. Avtalet förbättrar också förutsättningarna för en börsintroduktion under 2011.

Grängesbergsgruvan har enligt branschstandard ”indikerade” mineraltillgångar på 115,2 miljoner ton med en järnmedelhalt på 40,2 % samt i klassen ”antagna” mineraltillgångar ytterligare 33,1 miljoner ton med en medelhalt på 45,2 % järn. Detta enligt tidiga resultat från den pågående preliminära förstudien, som väntas bli helt färdig i september 2011. Fyndigheten har mycket stor potential mot djupet och den redan befintliga underjordsgruvan samt järnväg i direkt anslutning ned till hamnen i Oxelösund illustrerar ytterligare de mycket goda förutsättningarna för gruvprojektet i Grängesberg.

För ytterligare information om Grängesberg Iron:
J
ohn Thoweman, presskontakt Grängesberg Iron AB, 46 70-336 70 74, info@grangesberg.com