Matti Sundberg till styrelsen i Grängesberg Iron

Gruvföretaget Grängesberg Iron AB hälsar Matti Sundberg välkommen som ny medlem i styrelsen. Pekka Perä lämnar styrelsen, och tar plats i företagets nyinrättade advisory board.

Bergsrådet Matti Sundberg valdes på extra bolagsstämma i mars in som ny styrelseledamot i Grängesberg Iron AB. Han är sedan tidigare bland annat styrelseledamot i Boliden, Svenskt Stål AB (SSAB), Skanska och styrelseordförande i finska Chempolis Oy. Han har tidigare varit regiondirektör i Scania AB samt VD och koncernchef i Valmet och Metso samt i Ovako Steel AB. Matti Sundberg ersätter Pekka Perä, som lämnar styrelsen och tar plats i det advisory board som Grängesberg Iron har inrättat, vilket kommer att presenteras senare.

Stark styrelse bakom stort gruvprojekt

– Den starka uppställning av mycket erfarna personer i styrelse och advisory board vi nu ser ta form är väldigt värdefull för Grängesberg Iron, som för närvarande arbetar med färdigställandet av en Pre-Feasibility-studie inför nystarten av järnmalmsgruvan i Grängesberg, berättar Gösta Bergman, styrelseordförande i Grängesberg Iron AB.

Grängesberg Iron AB bildades 2007 med målet att återuppta järnmalmsbrytningen i den historiska gruvan i Grängesberg som legat nere sedan 1989. Grängesbergsgruvan är en av Sveriges största, stora delar av malmkroppen kvarstår och driften planeras åter vara igång om cirka fyra år.

För ytterligare information:
John Thoweman, presskontakt Grängesberg Iron AB, 070-336 70 74, info@grangesberg.com, eller gå in på www.grangesberg.com