Ny VD för Grängesberg Iron

Petter Eriksson har anställts av gruvföretaget Grängesberg Iron som verkställande direktör. Han kommer närmast från en lång karriär hos stålkoncernen Outokumpu och tillträder tjänsten den 2 maj. Grängesberg Iron arbetar med att starta gruvdriften i järnmalmsgruvan i Grängesberg på nytt.

Petter Eriksson är bergsingenjör med mångårig bakgrund i stålbranschen och har tidigare innehaft flera ledande positioner inom Outokumpu i Eskilstuna, Långshyttan och Avesta. Han är 46 år och bosatt i Falun.

– Petter Erikssons gedigna erfarenhet från stålbranschen, där bland annat ledning av flera stora projekt och styrning av omfattande industriverksamhet ingår, är mycket värdefull för bolaget i det expansiva läge som vi befinner oss i nu, säger Gösta Bergman, styrelseordförande i Grängesberg Iron AB. Han kommer att vara baserad i Grängesberg för att leda verksamheten vidare mot öppnandet av gruvan.

Utveckling av Grängesberg Iron

Grängesberg Iron står inför en ny fas. Den tidigare avslutade mycket positiva Pre-Feasibility-studien av en nystartad gruvdrift i Grängesbergsgruvan banar väg för vidare utveckling av företaget. Rekrytering av en företagsledning finns bland den nye VD:ns viktigaste uppgifter. Därtill kommer att leda företaget genom en fullständig förstudie, en ansökan om miljötillstånd för gruvverksamheten samt återuppbyggnad av järnmalmsgruvan i Grängesberg.

John Thoweman, presskontakt Grängesberg Iron AB, 070-336 70 74, press@grangesberg.com