Rekonstruktionen för Grängesberg Iron framgångsrikt avslutad

Företagsrekonstruktionen för gruvbolaget Grängesberg Iron AB har onsdagen den 28 maj kunnat avslutas framgångsrikt. Verksamheten kan fortsätta tack vare ny finansiering och överenskommelser med fordringsägarna. Uppgörelsen innebär att såväl ny och värdefull gruvteknisk som finansiell kompetens har knutits till företaget.

Genom långsiktiga uppgörelser med bolagets viktigaste fordringsägare och tillförande av nytt kapital genom en nyemission om 1,25 miljoner USD, har syftet med företagsrekonstruktionen uppnåtts. Grängesberg Iron AB har därför begärt att rekonstruktionen skall upphöra och Falu tingsrätt fattade den 28 maj beslut i enlighet med begäran.

Företagsrekonstruktionen har pågått sedan den 23 september 2013 och i med att den nu avslutas kan verksamheten återigen successivt öka i omfattning, med målet att återuppta driften av det som fram till nedläggningen 1990 var Sveriges tredje största järnmalmsgruva. Gruvan i Grängesberg har en mycket stor och homogen malmkropp som lämpar sig väl för en kostnadseffektiv gruvbrytning för en produktion av 2 - 2,5 miljoner ton högkvalitativa järnmalmsprodukter per år.

Tillskott av teknisk och finansiell kompetens

Grängesberg Iron AB tillförs 1,25 miljoner USD i nytt kapital genom en riktad nyemission, varefter en grupp ledd av det brittiska gruvföretaget Anglesey Mining plc innehar 57 % av aktierna i bolaget. Anglesey Mining plc kommer också att stå för den övergripande ledningen av verksamheten i Grängesberg Iron AB. Genom uppgörelsen tillförs bolaget viktig gruvteknisk samt finansiell kompetens. Tidigare majoritetsägarna Roslagen Resources AB kvarstår med ett innehav om 43 % av aktierna och kommer också att fortsatt verka inom den operativa ledningen i bolaget.

Den största fordringsägaren KII Holdings (Cyprus) Limited har genom överenskommelsen utsträckt lånetiden till slutet av 2016. Verksamheten i Grängesberg Iron kommer den närmaste tiden att inriktas på fördjupade förstudier samt vidare finansiering av gruvprojektet, för att möjliggöra planerna på en återöppning av gruvan i Grängesberg.

För ytterligare information:

John Thoweman, presskontakt Grängesberg Iron AB, 070-336 70 74, info@grangesberg.com eller www.grangesberg.com

Bill Hooley, Chief Executive, Anglesey Mining plc, +44 (0)1492 541981, billhooley@angelseymining.co.uk eller www.angleseymining.co.uk

Grängesberg Iron AB har som målsättning att återuppta driften av Grängesbergsgruvan och årligen producera 2 – 2,5 miljoner ton högkvalitativa järnmalmsprodukter för marknaderna i Europa och Mellanöstern. www.grangesberg.com