Dannemora Iron beställer system för storskalig dränering av Dannemoragruvan

GRANGEX dotterbolag, Dannemora Iron AB, har ingått ett leverans- och funktionsavtal för ett komplett pumpsystem för dräneringen av Dannemoragruvan med Carl Hamm PPS (PTY) Ltd. Carl Hamm är en välrenommerad leverantör inom den internationella gruv- och entreprenadindustrin, med stor erfarenhet av storskalig vattendränering.

Avtalet följer direkt på att miljötillståndet för återupptagande av gruvdriften i Dannemoragruvan vann laga kraft den 18 juli och omfattar ett pumpsystem för dränering av gruvan. I första hand kommer systemet att pumpa från ca -340 meter till en nivå under -470m. Därefter kommer gruvans egna pumpsystem för det permanenta vattenundanhållandet kopplas in för den resterande dräneringen ned till ca -620 meter. Pumpstart beräknas ske innan årsskiftet. Totalt beräknas ca 3,2 miljoner kubikmeter vatten pumpas ur gruvan och planeras vara helt genomfört under 2024.

Villkoren i miljötillståndet kräver även en kvalificerad vattenrening av allt vatten som lämnar gruvan till recipienten Sundbroån. Upphandling pågår av en anpassad vattenreningsprocess.

Christer Lindqvist, VD, +46 705 910 483

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.

grangex.se