DELÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2012

Andra kvartalet 2012

• Omsättning för koncernen uppgick till 13.023 Tkr.
  • Resultatet för de operativa enheterna (före avskrivningar och finansiella kostnader samt avvecklingskostnader), inklusive andel av intressebolaget Eurovironment, uppgick till 524 Tkr.
  • Resultat för koncernen, inkl. resultatandel av intressebolaget Eurovironment, uppgick till -2.931 Tkr
  • Kostnader för avveckling av tidigare verksamhet i Kilsta Metall belastar resultatet med ca 900 Tkr. På grund av höga amorteringar innebär denna aktivitet ett likviditetsdränage på ca 1.300 Tkr.
  • Dotterbolagen Sala Bly och Z-Skrot samt intressebolaget Eurovironment har samtliga utvecklats väl under perioden. Produktionen i dotterbolaget Metallvärden i Lesjöfors samt handelsverksamheten i M.V. Metallvärden har hämmats av brist på rörelsekapital.
  • Under april månad har avtal tecknats om försäljning av en kontorsfastighet i Lesjöfors, med tillträde i juli, vilket medför minskade löpande driftskostnader med minst 250 Tkr per år.
  • I juni upptogs två lån på sammanlagt 10,0 Mkr, varav 5 Mkr är långfristiga, i syfte att stärka bolagets likviditet och rörelsekapital. Förhandlingar om avyttring av andra tillgångar pågår vilket beräknas stärka likviditeten ytterligare.
  • I samband med årsstämman i april beslutades om att moderbolagets namn skulle ändras till Metallvärden i Sverige AB (publ.) Denna namnändring har registrerats hos Bolagsverket i maj.

Perioden januari – juni

• Omsättning för koncernen uppgick till 29.727 Tkr.
  • Resultatet för de operativa enheterna (före avskrivningar och finansiella kostnader samt avvecklingskostnader), inklusive andel av intressebolaget Eurovironment, uppgick till 879 Tkr.
  • Resultat för koncernen, inkl. resultatandel av intressebolaget Eurovironment, uppgick till – 4.658 Tkr
  • Kostnader för avveckling av tidigare verksamhet i Kilsta Metall belastar resultatet med ca 1.500 Tkr. På grund av höga amorteringar innebär denna aktivitet ett likviditetsdränage på ca 2.500 Tkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Intressebolaget Eurovironment AB har i samband med en extra bolagsstämma i slutet av juli beslutat om en utdelning på sammanlagt 1.500Tkr. Metallvärdens andel av denna utdelning uppgår till 682 500 kr, som kommer att påverka resultatet i tredje kvartalet.

Marknadsförutsättningar

Sala Bly AB

Utvecklingen har varit fortsatt positiv och bolaget uppvisar ett mycket gott resultat för första halvåret. Orderingången har varit fortsatt god och har resulterat i en betydande orderstock som säkerställer hög produktionsbeläggning för innevarande kvartal.

Metallvärden i Lesjöfors AB

Efterfrågan på slutprodukten, s.k.  dabs, har fortsatt varit god. Produktionen och utleveranser av färdig produkt har hämmats under en del av kvartalet av brist på rörelsekapital.

Den allmänna konjunkturutvecklingen som bl.a. resulterar i minskad stålproduktion medför att avsättnings-möjligheterna och prisnivåerna under kommande kvartal kan komma att bli pressade.

Z-Skrot AB

Z-Skrot uppvisar en bra utveckling och mycket bra resultat. Tillgången på skrotråvara i den region där Z-Skrot verkar är fortsatt god samtidigt som utförsäljning av vissa lagervolymer beräknas kunna fortsätta även under kommande kvartal.

Falu Bildemontering AB

Falu Bildemontering uppvisar för första halvåret en mindre förlust. Orsaken är i huvudsak en säsongvariation då intaget av krockskadade bilar under vintersäsongen var ovanligt högt. Skrotverksamheten i bolaget har haft en mycket god utveckling med starkt ökade volymer.

M.V. Metallvärden AB

Handelsverksamheten har fortsatt inte kunnat utvecklas som planerat på grund av koncernens bristande likviditet under det första halvåret.

Eurovironment AB (intressebolag)

Efterfrågan på bolagets tjänster har varit fortsatt mycket god.

VDs kommentar

Den allmänna osäkerheten om den framtida utvecklingen i Europa samt den vikande konjunkturen gör att marknadsförutsättningarna framåt inte ter sig lika gynnsamma som tidigare. Detta gör att det är synnerligen viktigt att koncernens säkerställer avyttringsmöjligheterna för sina produkter och avstår från spekulativa långa positioner. Sammantaget kommer på så sätt koncernen stå väl rustad inför kommande kvartal.

Avvecklingen av tillgångar i tidigare Kilsta Metall har fortsatt och kommer att avslutas under andra halvåret. De kvarvarande maskinerna belastar fortfarande kassaflödet.

Likviditetsmässigt har situationen förbättrats genom att vi under juni månad tog upp lån om sammanlagt 10 mkr.  Delar av dessa lån kommer att lösas under december månad då den reversfordran som Metallvärden har på köparen av de industrifastigheter i Karlskoga som avyttrades i slutet av år 2011 förfaller till betalning.

Vi behöver dock stärka vårt rörelsekapital ännu mera för att kunna expandera våra olika verksamheter. Förhandlingar om avyttring av andra tillgångar pågår också vilket beräknas stärka likviditeten ytterligare.

Björn Grufman

Organisationsstruktur per 30 juni

(För bild, se bifogad fil)

ÖVRIG INFORMATION

Likviditet

Koncernens likvida medel var vid årets början 1.559 Tkr och uppgick vid dess slut till 1.134 Tkr.

Aktien

Bolagets aktiekapital uppgår till 31 931 590:86 kr och antalet aktier till 15 965 793 st. Kvotvärdet är 2 kr per aktie. Redovisningsprinciper Koncernen har vid upprättande av denna rapport tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

Granskningsrapport

Denna rapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

Investeringar

Koncernbolagen har under första halvåret 2012 gjort investeringar i anläggningstillgångar med 1.790 tkr. Moderbolaget har inte gjort några investeringar i anläggningstillgångar.

Anställda

Antalet anställda i koncernen uppgick per 30 juni till 32 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamheten. Moderbolaget bedriver ingen operativ verksamhet och har 1 anställd.

Transaktioner med närstående

Under perioden har inga transaktioner mellan något koncernbolag och närstående som väsentligen påverkat något koncernbolags ställning och resultat ägt rum.

Ett par av styrelsen medlemmar har ställt upp som långivare i det lån som upptagits under våren.

(För tabell, se bifogad fil)

Interna transaktioner mellan bolagen i koncernen har inte eliminerats i ovanstående sammanställning.

KALENDER FÖR FINANSIELL INFORMATION

26 oktober 2012 Rapport kvartal 3, 2012

METALLVÄRDEN I SVERIGE AB (PUBL.)

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För mer information kontakta:

Björn Grufman, VD

bjorn.grufman@metallvarden.se