DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2009

(NGM:KILS MTF)

- Försäljningen under första kvartalet uppgick till 4,5 Mkr (11,2). Jämfört med fjärde kvartalet 2008 ökade försäljningen med 87 %.

- Resultatet efter finansnetto uppgick till -0,2 Mkr (2,4).

- Jämfört med resultatet för fjärde kvartalet 2008 och rensat för resultatpåverkande försäljning av anläggningen i Norrköping, förbättrades resultatet efter finansnetto med 7,8 Mkr.

- Den goda resultattrenden förklaras av genomförda kostnadsbesparingar och effektiviseringar.

- Återvinningsbranschen befinner sig fortsatt i en svag konjunktur. Kilsta Metall bedömer att botten kan vara nådd eftersom en svag positiv trend kan skönjas.

- Kilsta Metall har flyttat fram sin position inom återvinning av metaller från industrier och privatpersoner. Bolagets effektivitet och korta genomsnittliga lagringstid ger en förbättrad konkurrenskraft.

- Bolaget återvinner omfattande volymer av metaller i industridepån i Karlskoga. En eventuell prishöjning kan komma att kraftigt öka bolagets intjäning.

- Bolagets styrelse föreslår årsstämman en nyemission för att säkra bolagets finansiella situation. Emissionen kommer genom teckningsgarantier att vara till fullo tecknad.

Kommentar till utvecklingen under första kvartalet

Varje kvartal har sedan bolagets verksamhet startade visat en tillfredställande eller mycket god lönsamhet. Men tredje kvartalet 2008 visade ett trendbrott då världsmarknadspriserna på metaller föll kraftigt i samband med den globala finanskrisen. Bland annat tvingades bolaget skriva ned värdet på varulagret med ca 5,5 Mkr och för första gången redovisa ett negativt resultat under ett kvartal. Efter ett mycket svagt fjärde kvartal 2008 har försäljningen under första kvartalet 2009 visat en positiv utveckling. Bland annat har arbetet med att återvinna den under 2008 förvärvade industridepån i Karlskoga inneburit ökad intjäning. Den goda resultattrenden förklaras dock främst av skyndsamt genomförda rationaliseringar och kostnadsbesparingar. Inför kommande kvartal bedöms det finnas goda möjligheter till viss förbättring av priserna inom återvinning, vilket kan innebära ökad intjäning för bolaget.

Bolaget har tidigare kommunicerat planer på listbyte för aktien. Dessa planer är framflyttade på obestämd tid.

Styrelsen har beslutat föreslå årsstämman 2009 en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Villkoren är två nya aktier för varje befintlig aktie, med teckningskurs 5 öre. Emissionen kommer att vara till fullo garanterad och tillföra bolaget 6,2 Mkr före kostnader för emissionen.

Utsikter för 2009

Styrelsens bedömning är att försäljningen i bolaget inte kommer att uppgå till fjolårets nivå. Det finns dock förutsättningar för att de närmaste kvartalen kan visa en uppåtgående trend i försäljningsvolym.

ÖVRIG INFORMATION

Perioden januari - mars

Kilsta Metall AB har under perioden januari-mars 2009 gjort investeringar i inventarier uppgående till 55 Tkr.

Kommentarer till räkenskaperna

Bolagets egna kapital per aktie uppgick till 0,31 kr per 2009-03-31. Resultatet per aktie för det första kvartalet var -0,003 kr (exklusive reavinst -0,01). Reavinster avseende avyttring av anläggnings-tillgångar uppgår under det första kvartalet till 487 Tkr. Likvida medel var vid årets början 1 304 Tkr och uppgick vid periodens slut till 258 Tkr.

Anställda

Medelantalet anställda uppgick per sista mars 2009 till 5 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamheten.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB uppgick per 2009-03-31 till 61 666 700 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna bokslutskommuniké tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

Granskningsrapport

Denna rapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)