DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2008

(NGM:KILS MTF)

- Försäljningen under tredje kvartalet ökade med 175 % till 24,8 Mkr (9,0)*.

- Resultatet efter finansnetto uppgick till -3,8 Mkr (3,3).

- Resultatet belastas av en nedskrivning av engångskaraktär av varulagret på ca 5,5 Mkr. Bakgrunden är fallande världsmarknadspriser på metaller.

- Under fjärde kvartalet bedöms inga ytterligare nedskrivningar behövas vilket ger bolaget möjlighet att åter visa lönsamhet. Ytterligare kostnadsbesparingar och effektiviseringar kommer att genomföras.

- Bolaget tecknade avtal med Lantz Järn & Metall avseende ingående leveranser, motsvarande ett försäljningsvärde på cirka 100 Mkr.

- Avtal slöts med Dala Recycling vilket tillför Kilsta Metall material för återvinning till ett försäljningsvärde på 15-20 Mkr.

- Kilsta Metall AB ingick en avsiktsförklaring angående avyttring av anläggningen i Norrköping. Affären bedöms ge Kilsta Metall en betydande reavinst. Därtill garanteras omfattande leveranser av material för återvinning.

- Årets tre första kvartal visar totalt en ökad försäljning med 125 % till 65,9 Mkr (29,3) och ett resultat på 2,3 Mkr (7,5). Styrelsen bedömer att årets totala försäljning kommer att uppgå till 80-100 Mkr.

* samtliga siffror proforma som om Kilsta Metall varit koncern sedan 2007-01-01

Kommentar till utvecklingen under första kvartalet

Kilsta Metall startade sin verksamhet hösten 2006. Varje kvartal har sedan dess visat en tillfredställande eller mycket god lönsamhet. Tredje kvartalet 2008 blev dock ett trendbrott då världsmarknadspriserna på metaller föll kraftigt. Värdet på bolagets varulager skrivs därför ned med ca 5,5 Mkr och bolaget redovisar därmed för första gången ett negativt resultat under ett kvartal. Nedskrivningen bedöms vara av engångskaraktär. Försäljningen har visat fortsatt stark utveckling. Under fjärde kvartalet bedöms möjligheterna som goda att åter visa lönsamhet. Förvärvet av verksamheten i Norrköping under andra kvartalet har efter upprustning och igångsättning inneburit en kraftigt ökad lönsamhet för anläggningen. Anläggningen i Karlskoga visar god utveckling, till del beroende på organisations- och produktions¬förändringar. Arbetet med att återvinna den under första kvartalet förvärvade industridepån har inneburit ökad intjäning i anläggningen i Karlskoga.

Bolaget tecknade följande viktiga avtal under perioden:

- Avtal slöts med Lantz Järn & Metall, Stockholm, avseende ingående leveranser på 30.000 ton ofragmenterat material för återvinning, motsvarande ett försäljningsvärde på cirka 100 Mkr.

- Avtal slöts med Dala Recycling, Krylbo, vilket säkrar Kilsta Metall 10.000 ton material per år till ett försäljningsvärde på 15-20 Mkr.

- Kilsta Metall AB ingick en avsiktsförklaring med Lantz Järn & Metall, Stockholm, angående avyttring av Kilsta Metalls anläggning i Norrköping. Affären bedöms ge Kilsta Metall en betydande reavinst, en säkrad finansiell ställning samt omfattande leveranser av material för återvinning. Dessutom samlas bolagets resurser och management till anläggningen i Karlskoga, vilket väsentligt ökar möjligheten att utnyttja dess fulla potential. Koncernens totala försäljningsvolym kommer dock efter genomförd affär att minska.

För att möta väntande lågkonjunktur kommer bolaget att genomföra effektiviseringar och kostnadsbesparingar i syfte att upprätthålla en fortsatt tillfredsställande lönsamhet.

I samband med förvärvet av anläggningen i Norrköping placerades denna verksamhet i ett helägt dotterbolag, Kilsta Metall i Norrköping AB. Kilsta Metall AB är därmed från och med april en koncern med Kilsta Metall AB som moderbolag. Redovisningen förändrades från och med halvårsrapportern till koncernredovisning.

Bolaget planerar att under första kvartalet 2009 byta noteringslista för Kilsta Metall-aktien.

Utsikter för 2008

Styrelsens bedömning är att försäljningen i bolaget kan komma att uppgå till 80 – 100 Mkr under 2008.

ÖVRIG INFORMATION

Perioden januari - mars

Kilsta Metall AB har under perioden januari-mars 2008 gjort investeringar uppgående till 1 331 Tkr varav 1 051 Tkr avser förbättringar på fastighet och 277 Tkr inköp inventarier.

Perioden april – sept

Per april har förvärv gjorts av Ragn-Sells avseende anläggning i Norrköping med tillhörande maskiner och utrustning Verksamheten bedrivs i dotterbolaget Kilsta Metall i Norrköping AB.

Koncernen har under perioden april – sept 2008 gjort investeringar uppgående till 16 183 Tkr varav 16 182 Tkr avser materiella anläggningstillgångar och 1 Tkr avser finansiella anläggningstillgångar.

Kommentarer till räkenskaperna

Koncernens egna kapital per aktie uppgick till 0,33 kr per 2008-09-30. Resultatet per aktie för det tredje kvartalet var -0,05 kr. Resultatet för de första nio månaderna var 0,04 kr. Likvida medel var vid årets början 4 402 Tkr och uppgick vid periodens slut till 614 Tkr.

Värde varulager

Värdet på varulagret har under perioden minskat kraftigt varför nedskrivning på ca 5,5 Mkr genomförts. Bolaget bedömer att nedskrivningen är av engångskaraktär, ingen ytterligare nedskrivning kommer att behövas. Därtill har införts en förändrad lagerstrategi för att minimera risken för nedskrivningar. Bakgrunden till det minskade lagervärdet är de kraftigt fallande världsmarknadspriserna på metaller, vilka även påverkar priserna på material för återvinning.

Anställda

Medelantalet anställda i koncernen uppgick per sista september 2008 till fjorton personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamhet.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB uppgick per 2008-09-30 till 61 666 700 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna delårsrapport tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

Granskningsrapport

Denna delårsrapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)