DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2009

- Försäljningen för årets nio första månader uppgick till 16,0 Mkr (40,6). Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 6,4 Mkr (24,8),

en ökning med 8,2 % jämfört med föregående kvartal.

- Resultatet efter finansnetto uppgick till 0,9 Mkr (1,7).

Resultatet efter finansnetto för tredje kvartalet ökade kraftigt till 2,5 Mkr

jämfört med -1,4 Mkr föregående kvartal.

- Den kraftiga resultatförbättringen under tredje kvartalet är hänförligt

till augusti-september, endast en marginell försäljningsvolym

uppnåddes under juli månad.

- Resultatet har påverkats positivt av stigande metallpriser,

framförallt på järnskrot, samt av en ökande försäljningsvolym.

- Kilsta Metall återvinner omfattande volymer av metaller i industridepån

i Karlskoga. En positiv prisutveckling har förbättrat bolagets intjäningsförmåga.

- Avtal tecknades angående en omfattande industririvning i Vålberg, Karlstad kommun. För Kilsta Metall bedöms uppdraget innebära intäkter på 20-25 Mkr under det närmaste året.

Kilsta Metall är verksamt inom fragmentering av aluminium, upparbetning av mixmetaller, hantering av slaggprodukter från stålverk och industririvningar. Bolaget har utvecklat en egen industriell process som innebär möjligheter till snabb tillväxt med god lönsamhetspotential. Bolaget har ca 2100 aktieägare.

Kilsta Metall-aktien är listad på Nordic MTF.

Kommentarer till utvecklingen

Kilsta Metall startade sin verksamhet hösten 2006. Varje kvartal visade därefter en tillfredställande eller mycket god lönsamhet. Under tredje kvartalet 2008 skedde ett markant trendbrott i bolagets resultatutveckling då världsmarknadspriserna på metaller föll kraftigt i samband med den globala finanskrisen. Efter ett svagt första halvår 2009 har försäljningen under tredje kvartalet 2009 visat en kraftigt positiv utveckling. Det tredje kvartalets goda resultat är anmärkningsvärt i beaktande av att omsättningen under juli månad uppgick till endast 0,6 Mkr.

Under tredje kvartalet 2009 steg världsmarknadspriserna på metaller kraftigt, framförallt på järnskrot. Bolaget har under kvartalet haft en stark uppåtgående trend i såväl försäljnings-volym som resultatutveckling. Försäljningen steg under årets tredje kvartal med 6,9 % jämfört med andra kvartalet.

Den goda resultattrenden förklaras även av att senaste årets genomförda rationaliseringar och kostnadsbesparingar har börjat visa resultat.

Under perioden har avtal slutits med VEQ AB angående en omfattande industririvning i Vålberg, Karlstads kommun. Rivningen gäller den gamla nedlagda Rayonfabriken där det förr tillverkades textilfiber av cellulosa. Anläggningen har betydande innehåll av bland annat koppar, mässing och rostfritt stål. För Kilsta Metall bedöms uppdraget innebära intäkter på 20-25 Mkr under det närmaste året.

Bolaget genomförde under andra kvartalet en nyemission vilket tillförde 6,2 Mkr före emissionskostnader. Intresset för emissionen var stort, överteckningen uppgick till 56 %.

Utsikter för 2009

Styrelsens bedömning är att det inför kommande kvartal finns goda möjligheter till ytterligare ökade försäljningsvolymer samt förbättrat resultat. Vi ser en viss ökad produktionstakt hos de olika biltillverkarna framförallt i Nordamerika och vi tror att en ökad efterfrågan på framförallt järn- och aluminiumskrot kan påverka prisbilden positivt.

Under året som gått har Kina i stort sett ensamt drivit upp metallmarknaden bland annat genom ökad stålproduktion. Nu hörs även positiva tongångar från övriga stora stålbolag i världen. Med en ökad försäljningsvolym samt prisökning i kombination med företagets effektiviseringar och kostnadsbesparingar är förhoppningen att Kilsta Metall under de närmaste kvartalen ska kunna uppnå ett resultat i nivå med bolagets historiskt goda lönsamhet.

Styrelsen bedömer att bolaget för närvarande inte har något behov av ytterligare kapitaltillskott.

ÖVRIG INFORMATION

Investeringar perioden januari - september

Kilsta Metall AB har under perioden januari-september 2009 gjort investeringar i inventarier uppgående till 245 Tkr och inköp av fastighet uppgående till 6 500 Tkr.

Kommentarer till räkenskaperna

Bolagets egna kapital per aktie uppgick till 0,13 kr per 2009-09-30. Resultatet per aktie för perioden april-september var 0,0045 kr. Likvida medel var vid årets början 1 304 Tkr och uppgick vid periodens slut till 7 Tkr. I bolagets halvårsrapport 2009 bokfördes under övriga förvaltningskostnader 376.809:-. Beloppet rörde kostnader för nyemissionen. Efter diskussioner med bolagets revisor har beloppet istället bokförts under eget kapital och överkursfonden, vilket inte belastar resultatet.

Anställda

Medelantalet anställda uppgick per sista september 2009 till 6 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamhet.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB per 2009-09-30 uppgick till 185 000 100 stycken.

Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna bokslutskommuniké tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna rapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

(För fullständig rapport, se bif. fil)