• GRANGEX AB (publ.)/

Goda förutsättningar för återstart av Dannemoragruvan –Scoping-studie visar på förutsättningar att producera 67,9% järnmalmskoncentrat

Nordic SME-listande Grängesberg Exploration Holding AB - GRANGEX - presenterar resultatet från den genomförda så kallade scoping-studien som visar på goda förutsättningar för återstart av Dannemoragruvan. Studien visar att det är möjligt att producera ett järnmalmkoncentrat av mycket hög kvalité. Den övergripande slutsatsen av den omfattande studien är att det finns goda förutsättningar att starta om Dannemoragruvan och producera ett järnmalmskoncentrat, med 67,9% järnhalt. En halt som är högt efterfrågad på marknaden. Slutsatsen baseras på förslagen och kostnadsberäkningarna i studien för hur en omstart av Dannemoragruvan kan genomföras.

Golder Associates (”Golder”) har varit studieledare och har överlämnat den fullständiga rapporten till Bolaget.

"Det är glädjande att vi kan presentera denna studie som visar på att det finns god ekonomisk potential för återstart av Dannemoragruvan. Scoping-studien visar att förutsättningarna finns att vi ska kunna producera ett koncentrat i världsklass som uppfyller de krav som ställs av stålindustrin för produktion av så kallat grönt stål", säger Christer Lindqvist, VD för Grängesberg Exploration Holding AB (GRANGEX).

Huvudpunkterna i rapporten:

• Ett järnmalmskoncentrat med 67,9 % järnhalt och med låga halter av föroreningar kan framställas. Produktanalysen uppfyller de högt ställda kvalitetskraven för järnsvampstillverkning, s.k. direktreduktionsjärn (DRI).
  • Mineraltillgången i gruvan uppgår enligt en rapport per 31 december 2014 till 25,2 Mt kända och indikerade tillgångar samt 6,3 Mt antagna tillgångar. Ca 0,5 Mt av de kända och indikerade mineraltillgångarna bröts under början av 2015 innan gruvan stängde. (*)
  • Möjligheten att förlänga livslängden för gruvan har studerats och totalt har sju olika områden i gruvan identifierats för prospekteringsinsatser. Dessa prospekteringsmål har uppskattats till mellan 20 och 35 Mt med mellan 34 och 39 % järnhalt.
  • Baserat på den tidigare produktionen i gruvan fram till 2015 kan en uppskattning av en framtida produktion av råmalm göras som visar på att ca 22,69 Mt råmalm är tillgänglig ur de kända och indikerade mineraltillgångarna. De antagna tillgångarna är inte medräknade.
  • Den årliga produktionstakten i gruvan har beräknats till 3 Mt vilket ger produktion på 1,1 Mt (torrt) högvärdigt järnmalmskoncentrat.
  • Investeringar i anläggningar (CAPEX) uppgår till MUSD 116 fram till och med produktionsstart. Investeringsuppskattningarna innehåller 10 % oförutsedda utgifter för gruvan och 15 % för processanläggningen. CAPEX är i huvudsak baserad på budgetofferter och gällande prislistor.
  • För att vidmakthålla årsproduktionen av 3 Mt råmalm under cirka åtta års produktion uppskattas investeringarna till MUSD 7.
  • Den totala produktionskostnaden, FOB Hargs Hamn, beräknas till USD 52,3 per ton järnmalmskoncentrat.

Baserat på resultaten av Scoping-studien och framtida marknadsförväntningar är slutsatsen att projektet bör tas till ett PFS-stadium (Pre-Feasibility). Det metallurgiska testarbetet som genomförts under Scoping-studien visar tydligt att det finns en god möjlighet att öka järnhalten i koncentratet, vilket ytterligare skulle förbättra projektets livskraft och hållbarhet, med försäljning av en premiumprodukt med hög efterfrågan.

Mycket av det arbete som utförts som en del av denna Scoping-studie bygger på information och kunskap från nyckelpersoner (vilka varit delaktiga i Scoping-studie-teamet) som tidigare arbetat på Dannemora under perioden 2012-2015. Denna kunskapnivå och input till Scoping-studien är av hög kvalitet och innehåller mer detaljer och säkerhet än vad som är normalt för en Scoping -studie.

Golder konstaterar att stora delar av studien håller en högre informationsnivå än vad som är normalt för en internationell Scoping-studie enligt JORC 2012 och arbete pågår med att identifiera de delar som behöver kompletteras för att nå en Pre-feasibility status enligt JORC koden.

Mineraltillgångarna i studien har utförts enligt JORC 2012 och utförts av MSc. Thomas Lindholm, GeoVista AB. Thomas Lindholm är medlem i Australasian Institute of Mining and Metallurgy, och är även baserat på hans erfarenhet inom prospektering, gruvbrytning och uppskattning av mineraltillgångar av järnmalm, basmetaller och ädelmetaller, en Competent Person (Kvalificerad person) att rapportera mineraltillgångar.

Dr. Bo Arvidson (Qualified Person enligt NI 43-101) med omfattande erfarenhet av att utforma processlösningar för att producera högvärdigt Fe-koncentrat har lett arbetet med tester och utformande av det flödesschema som föreslås i studien.

(*) De historiska mineraltillgångarna betraktas inte av bolaget som aktuella då de inte uppfyller dagens krav på mineraltillgångsredovisning, läsaren uppmanas därför till försiktighet eftersom:

• En kvalificerad person har ännu inte utfört tillräckligt med arbete för att kunna verifiera och klassificera de historiska uppskattningarna som mineraltillgångar i enlighet med dagens krav på mineraltillgångsredovisning;
  • Bolaget behandlar inte någon av de historiska uppskattningarna av mineraltillgångar som mineraltillgångar eller malmreserver enligt nu gällande regelverk; och
  • De historiska uppskattningarna av mineraltillgångar är inte tillförlitliga som grund för investeringsbeslut.

KONTAKTPERSON

Christer Lindqvist, VD, tel. +46 70 591 04 83.

Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 maj 2021 klockan 10.55 (CEST).

OM GRANGEX, GRÄNGESBERG EXPLORATION HOLDING AB (publ)

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en ny koncern som bildats för att utreda förutsättningarna för utvinning av apatit och järnmalm. Bolagets affärsidé är att, genom att utnyttja befintlig infrastruktur och anläggningar, kombinerat med modern anrikningsteknologi; prospektera och utveckla högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster.
Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
FISN-kod: GRANGESBER/SH

För mer information www.grangesbergexploration.se