Grängesberg Exploration Holding AB slutför förvärvet av Grängesberg Exploration AB

Grängesberg Exploration Holding AB:s (publ) (tidigare Metallvärden i Sverige AB) (”Bolaget”) förvärv av Grängesberg Exploration AB slutfördes igår kväll, 2 december 2020. Grängesberg Exploration AB tillsammans med det helägda dotterbolaget Dannemora Koncern AB är nu helägda av Bolaget och utgör en hörnsten i den framtida utvecklingen av Bolagets verksamhet.

Den 30 september 2020 offentliggjorde Bolaget att ett aktieöverlåtelseavtal hade ingåtts med samtliga aktieägare i Grängesberg Exploration AB. Avtalet godkändes av den extra bolagsstämman den 5 november 2020, vilket pressmeddelades samma dag. Villkoren för förvärvet är nu uppfyllda, med undantag för villkoret att Nordic Growth Market skulle godkänna Bolaget i den förestående omnoteringsprocessen, vilket har eftergivits. Transaktionen mellan Bolaget och Grängesberg Exploration AB innebärande att Bolaget förvärvar Grängesberg Exploration AB och erlägger en köpeskilling bestående av 1 500  000 000 aktier i Bolaget slutfördes under kvällen den 2 december 2020. Aktierna som utgör köpeskillingen är registrerade hos Bolagsverket, innebärande att antalet aktier i bolaget därmed totalt uppgår till 1 879 601 687 stycken.

Förväntade effekter av sammanslagningen – verksamheten framåt

Förvärvet av Grängesberg Exploration AB utgör ett viktigt led i Bolagets framtida utveckling. Grängesberg Exploration AB med det helägda dotterbolaget Dannemora Koncern AB utvecklar återvinnings- och mineralprojekt. Med den nya, förstärkta verksamheten avser Bolaget driva dels projektet rörande utvinning av apatit vid den tidigare järnmalmsgruvan i Grängesberg, i Ludvika kommun, dels utreda förutsättningarna för att återstarta Dannemora järnmalmsgruva i Östhammars kommun, såsom redogjordes för i pressmeddelandet som offentliggjordes av Bolaget den 30 september, avseende avtalet mellan Bolaget och Grängesberg Exploration AB.

Christer Lindqvist, VD, tel. +46 70 591 04 83

Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-12-03, klockan 08.45.

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ)

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) (f.d. Metallvärden i Sverige AB (publ)) är en ny koncern som bildats för att utreda förutsättningarna för utvinning av apatit och järnmalm. Bolagets, affärsidé är att, genom att utnyttja befintlig infrastruktur och anläggningar kombinerad med modern anrikningsteknologi, prospektera högkvalitativa apatit och järnmalmsförekomster.
FISN-kod: GRANGESBER/SH

För mer information https://www.metallvarden.se/ och https://grangesbergexploration.se/.