GRANGEX bokslutskommuniké 2022

FJÄRDE KVARTALET 2022

• I feasibility-studien för Dannemora som publicerades den 16 december 2022 konstaterades att Dannemora kan bli en lönsam producent av högkvalitativ järnmalm med ett mycket lågt koldioxidavtryck.
  • Uppdatering och utökning av mineraltillgångarna med 24% i Apatitprojektet, från 2,8 Mton till 3,5 Mton.
  • Mark- och miljödomstolen vid Nacka Tingsrätt kungjorde bolagets ansökan om tillstånd till förnyad gruvverksamhet i Dannemora gruva i november.
  • Nettoomsättningen uppgick till 4 706 KSEK (3 798).
  • EBITDA uppgick till -2 274 KSEK (-1 287).
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 633 KSEK (-1 572).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,31 SEK (-0,20).

RÄKENSKAPSÅRET 2022

• Intäkterna uppgick till 23 138 KSEK (15 636).
  • EBITDA uppgick till -11 684 KSEK (-9 938).
  • Rörelseresultatet uppgick till -12 574 KSEK (-10 789).
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 12 712 KSEK (28 084).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,51 SEK (-1,46).
  • Projektinvesteringarna uppgick till 36 625 KSEK.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• GRANGEX utsåg Swedbank AB och SpareBank 1 Markets AS till finansiella rådgivare för projektfinansieringen inför återstarten av Dannemoragruvan och uppbyggnaden av apatitprojektet i Grängesberg.
  • Bolaget för samtal med ett antal möjliga strategiska parters i anslutning till den strukturerade finansieringsprocessen.
Finansiell översikt Q4 2022 Q4 2021 FY 2022 FY 2021
Nettoomsättning KSEK 4 706 3 798 23 138 15 636
EBITDA KSEK -2 274 -1 287 -11 684 -9 938
Rörelseresultat (EBIT) KSEK -2 633 -1 572 -12 574 -10 789
Resultat per aktie (korr. efter sammanslagning av aktier) -0,31 -0,20 -1,51 -1,46
Kassalikviditet (%) 125 282 125 282
Eget kapital, KSEK 132 408 109 596 132 408 109 596
Likvida medel, KSEK 12 712 28 084 12 712 28 084
Balansomslutning, KSEK 148 266 126 109 148 266 126 109
Soliditet (%) 89 87 89 87
Personal vid slutet av perioden 12 11 12 11

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år justerade enligt IFRS.

KOMMENTARER FRÅN VD

2022 är året då det mesta faller på plats för GRANGEX och vi når flera viktiga milstolpar. För Dannemoraprojektet lämnade vi in ansökan till Mark och miljödomstolen i juni och avslutade även utredningsfasen genom publicering av den positiva feasibility-studien i december. På det nya året förändras nu Dannemoraprojektet, när vi lämnat studiefasen och går in i genomförandefasen för återstarten av Dannemoragruvan 2025.

I ljuset av den pågående omställning av stålindustrin ligger Dannemoras återstart helt rätt i tiden. Det märker vi genom det stora intresset under året för vårt högkvalitativa malmkoncentrat. Med en planerad produktionsstart under 2025 blir Dannemora den grönaste järnmalmsgruvan när efterfrågan tar fart och därmed skapar en tilltagande brist på de högkvalitativa malmkoncentrat som krävs för ur ekonomisk synvinkel optimal omställning till produktion av fossilfritt stål.

Efter publiceringen av pre feasibility-studien i början av förra året märkte vi att intresset för Dannemoras höghaltiga malmkoncentrat ökade påtagligt från malmköpare vilket accelererade med publiceringen av den slutliga feasibility-studien i slutet av året. Det har lett fram till att vi är i kontakt med flera potentiella köpare av hela produktionen i Dannemora för de närmaste 11 åren.

Eftersom det råder en ökande brist på järnmalmkoncentrat över 67% järnhalt, blir Dannemora med sitt gröna 68% -iga malmkoncentrat en möjliggörare för malmkunder som önskar producera fossilfritt stål och därmed ge en reduktion av ca 11 Mt CO2 under de första 11 årens produktion. Det är mot bakgrund av denna klimatnytta och rådande brist på högkvalitativa järnmalmsprodukter vi kan förklara den stora efterfrågan på Dannemoras kommande malmproduktion.

I och med Rysslands invasion av Ukraina för nästan ett år sedan försattes konstgödningsindustrin i ett krisläge genom bortfallet av stora volymer konstgödsel från Ukraina och Ryssland. Producenter av fosforsyra och konstgödsel söker sedan dess efter alternativa råvaruleverantörer och här kan vårt apatitprojekt bidra på marginalen att minska underskottet av fosfat. Bortfallet har påverkat världsmarknadspriset för fosfat, som sedan februari förra året legat på en nivå som är dubbelt så hög som det pris vi antagit i vår scoping-studie. Kundintresset är därmed fortfarande stort för vår förväntade apatitproduktion. I projektutvecklingen har vi mött tekniska processutmaningar under året som vi nu löst och det är glädjande att tonnaget i Jan-Mattsdammen ökar och därmed kan medge ytterligare ett produktionsår. Arbetet med miljörelaterade utredningar är i princip färdigt och vi väntar nu på att fastställa den slutliga anrikningsprocessens konfiguration innan vi lämnar in ansökan till Mark och miljödomstolen. Flera kunder har under året begärt produktprover för egna testkörningar, vilket sammanfattningsvis är väldigt positivt för apatitprojektet.

Då nuvarande rörelsekapital inte är tillräckligt för alla planerade aktiviteter under den kommande 12-månadersperioden och inte tillåter den planerade utvecklingen, så har vi som målsättning att säkerställa att nödvändigt kapital kommer att finnas i nära framtid, vilket är ett arbete som utförs tillsammans med våra finansiella rådgivare Swedbank och Sparebank 1 Markets. Båda bankerna har ett mycket bra track-record på finansiering av gröna råvaruprojekt och är idealiska för den kommande projektfinansieringen av såväl järnmalmsprojektet i Dannemora som apatitprojektet i Grängesberg.

Christer Lindqvist
Verkställande Direktör

VERKSAMHETEN

GRANGEX utvecklar, genom dotterbolagen Grängesberg Exploration AB och Dannemora Iron AB, mineralfyndigheter som innehåller järnmalm, apatit och sällsynta jordartsmetaller (REE). De lönsamhetsstudier som genomförts under 2021 fördjupades under 2022 och den slutliga feasibility-studien för Dannemora publicerades i december 2022.

Under 2021 påbörjades arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar inför planerade ansökningar om så kallade miljötillstånd. Miljöansökan för Dannemora lämnades in under juni 2022 till Mark- och miljödomstolen i Nacka och kungjordes den 2 november 2022.

För apatitprojektet i Grängesberg beräknas miljöansökan kunna lämnas in under det andra kvartalet 2023.

Dotterbolaget Sala Bly AB är den enda producenten i Norden av blymanufaktur som levererar insatsvaror till industrin. Sala Bly är den första fossilfria producenten av produkter baserad på cirkulärt bly.

DANNEMORAPROJEKTET

Feasibility-studien

Den 16 december 2022 publicerades feasibility-studien för Dannemoraprojektet som därmed satte punkt för studiefasen och som blir startskottet för genomförandefasen som tar sin början första kvartalet 2023.

De positiva resultaten som presenterades i feasibility-studien visar att ett malmkoncentrat med mycket hög järnhalt kan produceras i Dannemora, sannolikt under en längre produktionsperiod jämfört med vad som presenterades i förstudien. Dessutom med marknadens sannolikt lägsta koldioxidavtryck. Därmed har ytterligare en viktig milstolpe för återöppnandet av Dannemoragruvan passerats. Hamnen för export har ändrats till Oxelösund eftersom detta gör det möjligt att kostnadseffektivt utöka relevanta marknader och nå kunder i Mellanöstern och Nordafrika. Projektet går nu in i genomförandefasen, inledningsvis med projektförberedelserna, såsom detaljprojektering, organisationsuppbyggnad och viktiga upphandlingar för att stå redo när miljötillståndet erhållits och då initiera anläggningsarbetena.

Baserat på utvecklingen av den nya anrikningsprocessen under studiefasen, som möjliggör anrikning av råmalm med lägre järnhalter, har en systematisk omkartering av befintliga borrkärnor i borrkärnearkivet i Dannemora genomförts. Detta har bidragit till att utöka gruvans produktionstid till 11 år. Arbetet med omkartering fortsätter under 2023.

Nyckeldata i studien

Nuvärde (NPV) @ 8% före skatt 274 MUSD
Internränta (IRR) före skatt 31 %
Gruvans livslängd (LOM) 11 år
Årlig gruvproduktion, helt elektrisk 3,0 Mt/år
Produktion, 68% järnmalmskoncentrat 1,01 Mt/år
Driftskostnad (OPEX) 68% Fe FOB 54,7 USD/t
-Investeringar före produktionsstart (CAPEX) 178,3 MUSD
-Underhålls- och driftsinvesteringar 17,3 MUSD
Totala investeringar under gruvans livslängd 195,6 MUSD

Huvudpunkter i studien:

• Den finansiella utvärderingen av projektet som slutförts som en del av studien har beräknat investeringarna före produktionsstart, inklusive oförutsedda kostnader och produktionskostnader för första året till 178,3 MUSD (1 872,6 MSEK), samt underhålls- och driftsinvesteringar under gruvans livslängd (år 2 och framåt) till 17,3 MUSD (181,2 MSEK), vilket ger en total CAPEX under gruvans livslängd på 195,6 MUSD (2 053,8 MSEK). Driftskostnaden (OPEX), FOB, är 54,7 USD/dmt för produktion av ett 68% järnmalmskoncentrat med låg svavelhalt. Baserat på ett produktpris FOB på 129 USD/dmt och 10,50 SEK: USD ger detta följande ekonomiska nyckeltal före skatt:

• Nettonuvärde @ 8 %; 274 MUSD (2 877 MSEK)

• Intern avkastning (IRR); 31 %

• Återbetalningstid; mindre än 4 år från produktionsstart.
  • Rapporten bygger på nyintagna offerter och prislistor och fångar därmed de aktuella effekterna av den inflationsdrivna ekonomin, vilket resulterar i högre kapital- och driftskostnader.
  • Kriterierna för design av processanläggningens flödesschema siktar på att producera ca. 1,14 Mt magnetitkoncentrat per år, med en halt av ca. 68,15 % Fe vid full produktion. Detta är baserat på en produktionstakt om 400 t/h (3 000 000 t/år) råmalm med en halt av 32,1 % Fe.
  • Den årliga gruvproduktionen har beräknats till 2,83 Mt vilket resulterar i en genomsnittlig produktion på 1,01 Mt (torrvikt), 68 % järnmalmskoncentrat, vilket uppfyller kraven för direktreduktionsjärn (DRI) och därmed även förutsättningar för produktion av fossilfritt stål. En viktig slutsats av studien är möjligheten att gruvprojektet i Dannemora kan vara en producent av högkvalitativ järnmalm med ett extremt lågt koldioxidavtryck och uppnå detta genom en helt elektrifierad gruv- och förädlingsprocess. Därmed ges möjligheten att bli utvald leverantör i den kommande omställningen till produktion av fossilfritt stål inom stålindustrin.
  • En uppdaterad mineraltillgångsuppskattning, enligt standarden JORC 2012, uppgår till 32,20 Mt, med 34,91 % Fe, uppmätt och indikerad; och 5,94 Mt vid 33,33 % Fe, antagen.
  • De sannolika malmreserverna i Dannemoragruvan, per den 31 oktober 2022, uppskattas till 31,11 Mt, med 32,10 % Fe, vid en cut-off halt på 15 %, vilket ger en livslängd på 11 år.
  • Omkartering av befintliga borrkärnor har resulterat i en förlängning av gruvans livslängd (LOM) jämfört med pre feasibility-studien (PFS).
  • De flesta av de tolkade mineraliserade malmkropparna har prospekteringspotential, då de är öppna mot djupet. Prospekteringsmålens totala tonnage beräknas vara mellan cirka 20 Mt och 35 Mt med en uppskattad halt mellan 34 % och 39 % Fe.

Mineraltillgångsuppskattning

Mineralreservsuppskattningen som tagits fram för inkludering i studien är förenlig med principerna som anges i JORC-2012. Uttalandet om mineraltillgångar stöds av en ifylld tabell 1 som krävs enligt JORC-2012.

Tabellen presenterar en sammanfattning av mineraltillgångarna för Dannemoragruvan den 8 augusti 2022 jämfört med de 31 december 2021.

Uppskattade mineraltillgångar för Dannemora den 8 augusti 2022 jämfört med den 31 december 2021

Kategori  8 augusti 2022,  31 december 2021,
Ton  Fe%  Mn%  S%  Ton  Fe%  Mn%  S%
Kända 17 319 000  37,49  1,90  0,25  16 733 000  37,87  1,90  0,30
Indikerade (In Situ)  11 882 000  34,66  2,20  0,27  11 454 000  34,58  2,20  0,30
Indikerade (Tailings)  3 000 000  22,50  2,50  0,19
Total Känd. + Indikerad.  32 201 000  34,91  2,06  0,25  28 187 000  36,53  2,00  0,30
Antagna (In Situ)  5 948 000  33,33  2,27  0,15  5 823 000  31,90  2,50  0,19
Antagna (Tailings)  1 700 000  21,00   2,50  0,19
Totalt Antagen  5 948 000  33,33  2,27  0,15  7 523 000  29,44  2,50  0,19

Mineralreservsuppskattning

Mineraltillgångsuppskattningen som presenteras ovan har varit föremål för detaljerad gruvplanering, inklusive övervägande av förväntade eller faktiska modifierande faktorer såsom gråbergsinblandning (utspädning) och planerade och operativa malmförluster. Det resulterande tonnaget anses därför vara en sannolik malmreserv. Den uppskattade sannolika mineralreserven för Dannemoragruvan, per den 31 oktober 2022, uppskattas till 31,11 Mt @ 32,10 % Fe, 2,02 % Mn och 0,24 % S, som visas i tabellen nedan. I malmreservuppskattningen ingår också ca. 3,0 Mt anrikningssand @ 22,5% Fe, 2,50% Mn och 0,19% S. Anrikningssanden som ingår i mineralreservuppskattningen baseras på anrikningssand som historiskt placerats som återfyllning i flera av de utbrutna malmkropparna i Konstäng och Kruthus, i södra delen av Dannemora gruva.

Sannolik mineralreserv för Dannemoragruvan den 31 oktober 2022

Alla malmkroppar Utspädda ton (kt)  Utspädd Fe-halt (wt%)  Mn-halt (wt%)  S-halt (wt%)
Total  31 110 000  32,10  2,02  0,24

Järn- och stålmarknaderna 2022

Råstålsproduktionen i världen har under 2022 minskat till följd av kriget mellan Ryssland och Ukraina. Den totala produktionen har minskat från 1 960 miljoner ton till 1 878 miljoner ton, en nedgång på 4,2%. Produktionen i Ryssland och övriga CIS-länder (inkl. Ukraina) minskade kraftigt med drygt 20% och slutade på 85 miljoner ton. EU-länderna minskade sin produktion med 10,5% och stannade på 137 miljoner ton. I Kina har produktionen minskat med 2,1% och uppgick till 1 013 miljoner ton. Nedgången inom EU beror till stor del på svårigheter att ersätta den kraftigt minskade järnmalmsimporten från Ryssland och Ukraina. Den enda region i världen som sett en ökad produktion är Mellanöstern där man 2022 producerade 44 miljoner ton, en ökning om 7,1%.

Arbetet med att reducera koldioxidutsläpp inom stålindustrin fortsätter och allt fler stålföretag satsar alltmer forskning- och utvecklingsresurser för att hitta miljövänligare produktionsprocesser. Många väljer att satsa på att ställa om från syrgasbaserade konverterteknologi (BOF), skrota sina masugnar och ersätta med elektrostålugnsteknologi (EAF). EAF-teknologin är baserad på en blandning av skrot och pellets med högvärdigt järnmalmskoncentrat som råvara där behoven av stora mängder grön el och kraven på högvärdig järnråvara står för de stora utmaningarna. I dessa avseenden har Sverige och Skandinavien stora fördelar, både vad avser tillgång till grön el och, inte minst, till högvärdig järnmalm. Dannemoras magnetitkoncentrat, med en järnhalt på ca 68% hör till världens absoluta toppskikt vad avser järnhalt. Även dess övriga kemiska egenskaper är att betrakta som attraktiva för stålproducenter med ambitioner att tillverka grönt stål.

Under 2022 har priserna på järnmalm genomgått stora förändringar. Från att i januari legat på ca 120 USD/ton (standardprodukt med 62% Fe) har vi sett en uppgång till 160 USD/ton i april och därefter en botten på strax under 80 USD/ton i början av november. Därefter har priset successivt återhämtat sig och stängde den 30 december på 111 USD/ton. Järnmalmsmarknaden, precis som allt annat i världsekonomin, präglas för närvarande av stora osäkerheter, till allra största del beroende på den pågående konflikten mellan Ryssland och Ukraina. En förstärkande faktor i järnmalmsbranschen är oron de stora järnmalmsproducenterna i framför allt Australien känner inför den gröna omställningen. De allra flesta analytiker i branschen anser att det kommer råda en kraftig obalans mellan vad järnmalmsköparna vill köpa och vad producenterna kommer att kunna erbjuda. Premierna för högvärdiga produkter kan komma att öka ytterligare.

APATITPROJEKTET I GRÄNGESBERG

Under kvartalet har arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen fortsatt. Som en led i arbetet har ytterligare processtester gjorts för att optimera utbyten och slutligen definiera de flotationskemikalier som krävs. De externa processlaboratorier dit vi under året skickat material för kompletterande processtester har haft långa ledtider på grund av hög belastning vilket orsakat förseningar för Bolaget och inlämning av den planerade ansökan om miljötillstånd till Mark och miljödomstolen.

Apatitprojektet i Grängesberg är ett återvinningsprojekt där den gamla anrikningssanden från järnmalmsanrikningen vid den nedlagda Grängesbergsgruvan avses att återvinnas för att producera höganrikad apatit som insatsvara till bland annat konstgödningsindustrin liksom höganrikat magnetitkoncentrat som antingen kan användas i stålindustrin eller till industriell vattenrening. Projektet planeras att genomföras helt med fossilfria metoder för upptag och anrikning. Projektet ligger helt rätt i tiden med allmänt stora fokus på cirkulära processer, dels är detta ett önskvärt återställningsprojekt som i slutändan bidrar till ökad biologisk mångfald.

Under hösten genomfördes vidare undersökningar av anrikningssanden i Jan-Matts-dammen vilka gör apatitprojektet än mer lönsamt och viktigt att genomföra. Arbetet har resulterat i en uppdatering och en utökning av mineraltillgångarna med 24%, från 2,8 Mton till 3,5 Mton med bibehållen fosforhalt. Uppdateringen har skett baserat på resultaten från provtagningarna av den del av anrikningssanden som ligger under vatten i Jan-Matts-dammen.

Uppskattade indikerade Mineraltillgångar i Jan-Matts-dammens sandmagasin, per november 2022

2022 november 2021 november
torra ton (Mton) Fe(%) P205(%) torra ton (Mton) Fe(%) P205(%)
3,46 9,69 5.46 2,79 10,11 5,44

Fosfatmarknaden 2022, säljarens marknad

2022 var ett väldigt utmanande år för den europeiska konstgödselindustrin. Priserna på fosfat och andra råvaror har slagit tidigare rekord och leveranskedjorna har påverkats dramatiskt. Det finns flera bakomliggande faktorer, men den utlösande faktorn är kriget i Ukraina.

Europa har under många år varit beroende av import av konstgödsel, särskilt fosfat från Ryssland, kalium från Vitryssland och ammoniak från Ukraina. Efter Rysslands invasion stördes alla dessa marknader – samtidigt. Detta har varit allvarligt för fosfatmarknaden. Fosfat är en av världens största basråvaror, med en stadig och förutsägbar efterfrågan och en relativt enkel överblick över de viktigaste producenterna. Lång statistik finns också tillgänglig. Under 120 år, fram till hösten 2021, var fosfatpriserna ganska stabila inom ett fönster som mestadels legat mellan 40–80 USD/t.

Under hösten 2021 stoppade Kina all export av gödselråvaror, inklusive fosfat. Konsekvenserna blev att priserna snabbt fördubblades till 150 USD/t. Efter Rysslands invasion har priserna fördubblats igen, till över 300 USD/t.

Den globala produktionen av fosfatgödsel minskade med 5 % 2022, efter att ha fallit med 2,7 % 2021. Nu är gaspriserna på väg ned, men utan att fosfatpriserna faller i motsvarande mån. Det ger intressanta ledtrådar för att etablera en ny hög prisbild för råfosfat.

Stora fosfatköpare drabbas särskilt hårt, eftersom de har mindre möjlighet att köpa marockansk fosfat. De är mer beroende av gödselmedel av apatittyp, som GRANGEX kommer att producera. LKAB har lanserat planer för produktion av fosfatgödsel baserad på samma typ av apatit som GRANGEX. Det visar en marknad i tydlig förändring och erbjuder spännande möjligheter.

De vägledande priserna för 2023 är cirka 300 USD/ton. I den här prisbilden ska man också komma ihåg att fosfat från GRANGEX innehåller mer fosfor och mindre föroreningar än marockansk fosfat, så GRANGEX-apatit kan sannolikt uppnå priser som är några tiotals dollar högre per ton.

Råfosfat anses vara en kritisk råvara av EU. EU har antagit en separat lag om denna sektor, lagen om kritiska råvaror. Detta kommer att följas upp med ett åtgärdspaket som kommer i mars/april 2023. Det finns anledning att förvänta sig kraftfulla åtgärder i form av risklån, bidrag, konkurrensskydd mm från EU för att öka medlemsländernas självtillförsel av de kritiska råvarorna. GRANGEX bör ha goda förutsättningar att kunna bidra till detta arbete.

VERKSAMHETEN I SALA BLY

Sala Bly har haft ett positivt år med flera nya kunder både inom strålskyddssegmentet och inom trådsegmentet, försäljningen ökade på tjockare plåt från 3mm och uppåt för strålskydd. Sala Blys höga kvalitet på tråd gör att vi drar till oss nya kunder även inom det segmentet. Inriktning på att ha en fossilfri produktion kan ha bidragit till en tillströmning av kunder under 2022.

Omsättningen ökade under det fjärde kvartalet och uppgick till 4 482 KSEK (4 122). Omsättningsökningen uppgår därmed till 9 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2021. Under räkenskapsåret 2022 uppgår omsättningen till 22 774 KSEK (15 417) en ökning med 48 procent. Omsättningsökningen har skett främst i segmentet formatplåt och blytegel mot den medicintekniska industrin men även en ökning av försäljning av blytråd.

KOMMENTARER TILL RESULTAT OCH FINANSIELL STÄLLNING FÖR KONCERNEN

Övergången till IFRS har påverkat balansräkningar och resultaträkningar i mindre grad och har avsett främst tillgångar med nyttjanderätt 688 (517) och tillhörande leasingskulder. I GRANGEX fall gäller det främst hyreskontrakt. Resultaträkningarna har justerats och tidigare kostnadsförda leasing- och hyreskostnader har i stort fördelats som avskrivningar på nyttjanderättstillgångarna samt räntekostnader, vilket ger en liten förändring på rörelseresultatet samt en förändring på EBITDA. Jämförelsesiffror för 2021-12-31 har justerats enligt IFRS och en brygga med gjorda ändringar från tidigare publicerade siffror finns tillsammans med GRANGEX nya redovisningsprinciper i noterna i denna rapport.

Framtida likviditetsutveckling

GRANGEX finansiella behov för att genomföra återstarten av Dannemoragruvan och Apatitprojektet i Grängesberg kräver tillgång till finansiering. Det är styrelsens bedömning att nuvarande rörelsekapital inte är tillräckligt för alla nödvändiga aktiviteter under den kommande 12-månadersperioden, vilket innebär att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som skulle kunna leda till betydande tvivel på att bolaget kan fortsätta enligt fortlevnadsprincipen (going-concern). Arbetet tillsammans med bolagets finansiella rådgivare, Swedbank och Sparebank1, har gått in i en fas där samtalen med bland annat globala strategiska investerare för en första kapitalisering i närtid kan ge en solid bas för hela projektfinansieringen som avses slutföras under hösten 2023.

Kvartalet oktober-december 2022

Nettoomsättningen har ökat jämfört med det fjärde kvartalet 2021 från 3 798 KSEK till 4 706 KSEK, främst beroende på en ökad omsättning i Sala Bly. På grund av ett framgångsrikt återvinningsprojekt har råvarukostnaden minskat under kvartalet. Delar av den återvunna råvaran ligger fortfarande kvar i lagret per den 31 december 2022.

Under kvartalet har utvecklingskostnader om 9 950 KSEK (9 649) hänförliga till Dannemoraprojektet och Apatitprojektet balanserats i enlighet med IFRS 6 Prospektering efter samt utvärdering av mineraltillgångar. Det har främst varit kostnader som uppkommit i samband med de pågående förberedelserna för miljöprövningarna i de båda projekten samt pilottester och konsultkostnader för slutförandet av feasibility-studien i Dannemora.

Räkenskapsåret 2022

Omsättningen för 2022 uppgår till 23 138 (15 636) vilket främst är hänförligt till Sala Bly AB. I och med omsättningsökningen har även råvarukostnaderna ökat under 2022 till 13 997 KSEK från 9 966 KSEK. Även administrationskostnaderna har ökat främst på grund av högre aktivitet medan personalkostnaderna stabiliserats på grund av låga löneökningar och en stabil personalorganisation. Rörelseresultatet för perioden uppgår till -12 574 KSEK (-10 789).

I kassaflödet ser vi en något ökad kapitalbindning främst beroende på ökat lager i Sala Bly AB vilket dock motverkats genom ökade kortfristiga skulder. Under året 2022 har skulderna amorterats med 3,4 MSEK. Utvecklingskostnaderna som balanserats under året uppgår till 36 625 KSEK (18 998).

En omklassificering av den kortfristiga delen av de långfristiga skulderna till kortfristiga skulder om 2 024 KSEK under räkenskapsåret, för jämförbarhet har även denna omklassificering gjorts per den 31 december 2021.

FINANSIELL KALENDER

• Årsredovisning 2022 publiceras senast den 25 april 2023.
  • Delårsrapport Q1 2023 publiceras den 16 maj 2023.
  • Årsstämma avses hållas den 16 maj 2023.
  • Delårsrapport Q2 2023 publiceras den 23 augusti 2023.
  • Delårsrapport Q3 2023 publiceras den 9 november 2023.
  • Bokslutskommuniké för 2023 publiceras den 20 februari 2024.

ÅRSREDOVISNING OCH FINANSIELLA RAPPORTER

Rapporter är tillgängliga på Bolagets hemsida: www.grangex.se

Stockholm den 16 februari 2023

Grängesberg Exploration Holding AB (publ.)

VD och styrelse

Paul Johnsson, CFO, telefon 070-777 69 76

Denna information är sådan som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-16 08:30 CET.

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ), GRANGEX

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.
ISIN-kod: SE0007789417 from 2022-05-22 SE0018014243
FISN-kod: GRANGESBER/SH