GRANGEX ingår förlängsavtal för köpet av Sydvarangergruvan

Den 30 november 2023 tillkännagav GRANGEX AB (publ) (“Grangex”) att man hade ingått ett villkorat försäljnings- och köpeavtal (“SPA”) with OMF Fund II H Ltd (“Orion”) för förvärv av 100% av aktiekapitalet och aktieägarlånen i Sydvaranger Mining AS (“Sydvaranger”). Sydvaranger äger en järnmalmsgruva i Kirkenes, Nordnorge, där Grangex avser att återuppta produktionen av ultrahöggradigt magnetitkoncentrat, i linje med sin hållbara gruvstrategi.

Efter detta tillkännagivande har bolaget idag glädjen att meddela att det har ingått ett förlängningsavtal med Orion, varigenom Long Stop Date (det datum då förvärvet måste vara slutfört) har förlängts till den 1 maj 2024.

Bolaget kommer att publicera ytterligare uppdateringar när så är lämpligt.

Christer Lindqvist, vd, telefon: +46 70 591 04 83.

Denna information är sådan som GRANGEX AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2024, kl.17.00 CET.

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX är ett svenskt mineralutvecklingsbolag med visionen att aktivt bidra till ett hållbart samhälle inom Europa. strävar Bolaget strävar tillsammans med sina koncernbolag efter att bli den främsta mineralutvecklingskoncernen i Europa som utvecklar och bedriver ansvarsfull utvinning och återvinning av mineraler, främst järnmalmsprodukter och andra kritiska mineraler för den gröna omställningen med minimal klimatpåverkan.

Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.

ISIN: SE0018014243

FISN: GRANGEX/SHInstrument-ID: 9XX