GRANGEX ingår förvärvsavtal av Sydvaranger Mining AS

GRANGEX AB (“Grangex”) meddelar idag att man har tecknat ett villkorat köpeavtal med OMF Fund II H Ltd (“Orion”, Säljaren”) för köpet av 100% av aktiekapitalet och aktieägarlånen i Sydvaranger Mining AS (“Sydvaranger”) från Orion för en total köpeskilling på USD 33 miljoner. Sydvaranger äger en järnmalmsgruva i Kirkenes, Nordnorge, där Grangex ämnar återstarta produktionen av ultra-höganrikad järnmalmskoncentrat lämplig för fossilfri ståltillverkning.

Den 29 juni 2023 meddelade Grangex att ett exklusivitetsavtal ingåtts med Orion relaterat till förvärvet av Sydvaranger. Sedan dess har Grangex genomfört en positiv due diligence på Sydvaranger och förhandlat fram de slutgiltiga villkoren för köpeavtalet med Orion.

Förvärvet av Sydvaranger, som bekräftats i köpeavtalet, kommer att finansieras av Grangex i två omgångar. En första köpeskilling på 20 000 000 USD (varav 1 000 000 USD redan har betalats) kommer att betalas av Grangex senast den 31 mars 2024. En uppskjuten köpeskilling på 13 000 000 USD kommer att betalas av Grangex vid det slutliga investeringsbeslutet om att återuppta verksamheten i Sydvaranger, för närvarande i början av 2026. Grangex kommer även att ta de nuvarande drifts- och underhållskostnaderna för Sydvaranger från och med den 1 januari 2024. För att uppfylla villkoren i SPA kommer Grangex tillsammans med sina finansiella rådgivare att påbörja en omedelbar process för att säkra ytterligare finansiering för den initiala behandlingen, för allmänna rörelsekapitaländamål och för den fortsatta utvecklingen av Grangex befintliga Dannemoratillgång.

Tillsammans med Dannemoragruvan kommer Sydvaranger att göra det möjligt för Grangex att bli en ledande leverantör av ultrahögvärdigt magnetitkoncentrat och att spela en strategisk roll när de globala ståltillverkarna söker mer hållbara produktionsmetoder.

Sydvaranger är en fullt tillståndsgiven integrerad järnmalmstillgång, belägen i Kirkenes, Sør-Varanger kommun i Finnmark, i norra Norge. Sydvaranger drar nytta av betydande befintlig infrastruktur samt en framgångsrik järnmalmsproduktion som går tillbaka till 1910. Grangex avser att slutföra en ny feasibility-studie för produktion av ultrahögvärdigt magnetitkoncentrat lämpligt för produktion av direktreducerat järn.

Christer Lindqvist, vd för Grangex, säger: "Grangex är glada över att leda detta banbrytande nordiska samarbete i en av Norges viktigaste regioner vid en avgörande tidpunkt i Europas strävan efter självförsörjning av mineraler. På god väg att framgångsrikt utveckla Dannemoraprojektet kommer vi nu att gå vidare med samma fart, energi och entusiasm för att börja utveckla en miljömässigt hållbar och kommersiellt sund järnmalmsproduktion i Sydvaranger. Vi ser fram emot att återupprätta industriell gruvverksamhet i Östra Finnmark tillsammans med alla offentliga och privata intressenter. Jag tackar Orion för deras förtroende för Grangex förmåga att trygga Sydvarangers framtid.”

Christer Lindqvist, VD, telefon. +46 70 591 04 83

Denna information är sådan information som GRANGEX AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2023 kl. 08:00 CET.

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit. Bolagets aktie (GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN-kod: SE0018014243
Instrument-ID: 9XX
Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 549300MZ7HL7X6AXMC13.

grangex.se