GRANGEX Kvartalsrapport januari-mars 2022

FÖRSTA KVARTALET 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 4 571 KSEK (4 741).
  • EBITDA uppgick till -4 443 KSEK (-3 924).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 494 KSEK (-4 111).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,001 SEK (-0,001).
  • Pre feasibility-studien för Dannemora bekräftade lönsam ”grön” återstart.
  • Samråd enligt miljöbalken avseende återstarten av Dannemora hölls den 16 och 17 mars.
  • Optionsinlösen och riktad emission under januari och februari inbringade netto 35,1 MSEK
  • Övergång till ekonomisk rapportering i enlighet med IFRS (International Financial Reporting Standards) i och med denna rapport

Finansiell översikt Q1 2022 Q1 2021 FY 2021
Nettoomsättning KSEK 4 571 4 741 15 636
EBITDA KSEK -4 443 -3 924 -9 938
Rörelseresultat (EBIT) KSEK -4 494 - 4 111 -10 789
Resultat per aktie före och efter utspädning SEK -0,001 -0,001 -0,003
Kassalikviditet (%) 500 154 337
Eget kapital, KSEK 140 140 83 590 109 596
Likvida medel, KSEK 50 106 20 058 28 084
Balansomslutning, KSEK 157 407 100 090 126 109
Soliditet (%) 89 84 87
Personal vid slutet av perioden 11 10 11

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år justerade enligt IFRS.

KOMMENTARER FRÅN VD CHRISTER LINDQVIST

Detta kvartal går till historien som sannolikt det mörkaste i Europa under efterkrigstiden. Detta nya dramatiska kapitel medför sannolikt förändrade förutsättningar för den europeiska råvaruförsörjningen under lång tid framöver. De handelsströmmar som vi varit vana vid kommer att förändras och behovet av ökad självförsörjning för råvaror bland annat till stålindustrin kommer bli prioriterat inom EU. Ukraina och Ryssland har sedan länge varit stora exportörer av viktiga råvaror till Europa.

Genom kriget och efterföljande sanktioner riskerar mer än 20% av Europas import av malmkoncentrat, slig och pellet samt även järnsvamp att falla bort. Det innebär att bristen på höganrikade malmprodukter för den nödvändiga gröna omställningen i stålindustrin kommer öka ytterligare. Därför är det angeläget att nya europeiska järnmalmsprojekt kan komma i produktion så snart det är möjligt. Efterfrågan på grön kvalitetsmalm från Dannemora kommer därför sannolikt bli större än vi tidigare förutsett. Järnmalmspriset för 65 procents järnhalt har under kvartalet legat på en fortsatt hög nivå med hög premie för bättre kvalitéer, något som är gynnsamt för Dannemoras koncentrat.

Arbetet med feasibility-studien och tillståndsansökan inför en återstart av Dannemora fortsätter. I januari kunde vi rapporterade om det positiva resultatet av den preliminära studien. Studien visar på att Dannemora har ett lågt investeringsbehov för att nå produktion av en grön världsklassprodukt med 68% järnhalt med god lönsamhet. Detta är en historisk händelse för Dannemora i sin 700-åriga historia och gör att Dannemora blir relevant igen – denna gång som en del av den gröna industriella revolutionen.

Nyligen genomförde vi en ”kick-off” för den sista fasen av feasibility-studien. Denna sista del syftar till att ytterligare förbättra produktkvaliteten samt minimera de identifierade tekniska osäkerheterna och därmed öka träffsäkerheten i den ekonomiska kalkylen, som kommer att bilda underlaget för ett kommande investeringsbeslut. Studien beräknas vara klar i oktober.

Ansökan till Mark- och Miljödomstolen för Dannemora har försenats något främst relaterat till långa svarstider från myndigheter på de samråd som vi haft under kvartalet. Samrådet med sakägare och övriga intresserade runt Dannemora mottogs mycket positivt, vilket bådar gott. Dannemoras gröna profil har under kvartalet även uppmärksammats på regeringsnivå, framför allt genom besöket nyligen av infrastrukturminister Tomas Eneroth. Vi räknar med att kunna lämna in den slutgiltiga ansökan under detta kvartal.

I apatitprojektet som syftar till att återvinna sekundära råvaror genom anrikning av restmaterial från tidigare järnmalmsproduktion i Grängesberg, har vi på grund av tekniska problem hos ett externt laboratorium fått en försening i den planerade pilotkörningen. Pilotkörningen har som syfte att framställa apatit för provleverans till potentiella kunder. Problemen är nu är lösta men har tyvärr också påverkat arbetet med miljöansökan. Vi räknar dock med att lämna in en ansökan under sommaren.

Marknaden för fosfatmineraler har under kvartalet påverkats starkt av kriget i Ukraina och priset för standardkvalitéer har ökat med mer än 50%. Prisökningen har tex. påverkats av bortfallet av en stor apatitproducent i Ryssland som påverkar försörjningen till den europeiska handelsgödselindustrin negativt. Bristen på högkvalitativt apatitkoncentrat är därför mycket stor just nu, vilket påverkar produktionen och därmed tillgången samt prisbilden på konstgödsel.

Genom de mörka händelserna i Ukraina under kvartalet har förutsättningarna för båda våra projekt förbättrats ytterligare. Vi ligger dock något efter den kommunicerade tidplanen för våra projekt, men bedömer att det påverkar marginellt tidplanerna för kommande produktionsstart.

VERKSAMHETEN

GRANGEX kontrollerar, genom dotterbolagen Grängesberg Exploration AB och Dannemora Iron AB, mineralfyndigheter som innehåller apatit, REE och järn för vilka lönsamhetsstudier genomförts under 2021 och som nu fördjupas under 2022.

Under 2021 påbörjades dessutom arbetet med miljökonsekvensbeskrivningar inför planerade ansökningar om s.k. miljötillstånd. Arbetet med miljökonsekvensbeskrivningarna planeras att beräknas kunna slutföras under det första halvåret av 2022.

Dotterbolaget Sala Bly AB är den enda producenten i Norden av blymanufaktur som levererar insatsvaror till industrin. Sala Bly har som målsättning att bli den första fossilfria producenten av produkter baserade på cirkulärt bly.

KOMMENTARER TILL RESULTAT OCH FINANSIELL STÄLLNING FÖR KONCERNEN

Rapporten för det första kvartalet 2022 är den första rapporten GRANGEX redovisar i enlighet med IFRS (International Financial Reporting Standards). GRANGEX verkar i en internationell miljö både i avseende på nuvarande kunder och framtida kunder för mineralprodukter, men främst gällande framtida kapitalisering av Dannemora- och Apatitprojektet. Med IFRS får GRANGEX en standard där redovisningen är direkt jämförbar med andra internationella bolag.

Övergången till IFRS har påverkat balansräkningar och resultaträkningar i mindre grad och har avsett främst Tillgångar med nyttjanderätt 497 (669) och tillhörande Leasingskulder. I GRANGEX fall gäller det hyreskontrakt på lokaler. Resultaträkningarna har justerats och tidigare kostnadsförda leasing- och hyreskostnader har i stort fördelats som avskrivningar på nyttjanderättstillgångarna samt räntekostnader, vilket ger en liten förändring på rörelseresultatet samt en liten större förändring på EBITDA. Jämförelsesiffror för 2021-03-31 samt 2021-12-31 har justerats enligt IFRS och en brygga med gjorda ändringar från tidigare publicerade siffror finns tillsammans med GRANGEX nya redovisningsprinciper i Noterna i denna rapport.

Nettoomsättningen är i stort densamma som samma period föregående år 4 571 KSEK (4 741) liksom rörelseresultatet –4 494 KSEK (-4 111). Energikostnaderna har stigit dels på grund av ökad aktivitet i Dannemora, dels på grund av de stigande el och bränslepriserna. Räntekostnaderna har minskat i takt med att lånen amorteras.

I kassaflödet ser vi en ökad kapitalbindning främst beroende på ökade kundfordringar och lageruppbyggnad i Sala Bly.

Under kvartalet har utvecklingskostnader om 5 422 KSEK (2 109) hänförliga till Dannemoraprojektet och Apatitprojektet balanserats i enlighet med IFRS 6. Prospektering efter samt utvärdering av mineraltillgångar. Det har främst varit kostnader som uppkommit med de pågående förberedelserna för miljöprövningarna i de båda projekten samt pilottester och konsultkostnader för förberedelser inför de slutgiltiga feasibility-studierna.

Emissionerna som genomfördes under januari och februari och tillförde netto 35,1 MSEK borgar för att projekten kan genomföras i enlighet med den tidplan som tidigare kommunicerats.

FINANSIELL KALENDER

• Årsstämma avses hållas den 19 maj 2022.
  • Delårsrapport Q2 publiceras den 18 augusti 2022.
  • Delårsrapport Q3 publiceras den 17 november 2022.
  • Bokslutskommuniké för 2022 publiceras den 16 februari 2023.
  • Delårsrapport Q1 publiceras den 18 maj 2023

ÅRSREDOVISNING OCH FINANSIELLA RAPPORTER

Rapporter är tillgängliga på Bolagets hemsida: www.grangesbergexploration.se

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av Bolagets revisor.

Stockholm den 19 maj 2022

Christer Lindqvist

Grängesberg Exploration Holding AB (publ.)

KONTAKTPERSON

Christer Lindqvist, VD, tel. +46 70 591 04 83

Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 maj 2022 klockan 08:50 (CET).

OM GRANGEX, GRÄNGESBERG EXPLORATION HOLDING AB (publ)

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit. Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.  ISIN-kod: SE0007789417  FISN-kod: GRANGESBER/SH