GRANGEX tecknar off-take avtal med Anglo American

Den 6 maj 2024 meddelade (”GRANGEX” eller ”bolaget”) att det hade slutfört förvärvet av 100 procent av aktiekapitalet i Sydvaranger Mining AS (”Sydvaranger”) från OMF Fund II H Ltd (”Orion”). Sydvaranger äger en järnmalmsgruva i Kirkenes i Nordnorge (”Sydvaranger-gruvan”).

Med anledning av ovanstående tillkännagivande har bolaget idag nöjet att meddela att det har ingått ett försäljningsavtal (”Off-take avtal”) med Anglo American.

Off-take avtalet

De viktigaste villkoren i Offtake-avtalet är följande:

• Anglo American kommer att köpa all produktion av ultrahöggradigt magnetitkoncentrat från Sydvarangergruvan under hela gruvans livslängd;
  • Avtalet träder i kraft den dag Anglo American deltar i finansieringen av återstarten av Sydvarangergruvan till ett belopp om minst 50 000 000 USD (sådant deltagande under förutsättning av nödvändig due diligence och erhållande av godkännanden, på villkor som ska överenskommas); och
  • Avtalet innehåller andra sådana kommersiella villkor som är sedvanliga för ett avtal av detta slag.

I enlighet med tillkännagivandet den 6 maj 2024 kommer GRANGEX att inrätta en teknisk styrkommitté, med en representant för Anglo American i denna kommitté. Kommittén kommer att övervaka den nya genomförbarhetsstudien (”Feasibility-studien”) för Sydvarangergruvan. Genomförbarhetsstudien kommer att undersöka och bekräfta en ny optimal gruvplan, bekräfta en produktspecifikation för direktreduktion samt en ny metod för deponering av anrikningssand.

Baserat på en befintlig genomförbarhetsstudie från 2020 har Sydvarangergruvan potential att producera upp till 4 000 000 ton per år av ultrahöggradigt koncentrat under en period av 25 år.

Christer Lindqvist, Verkställande direktör för GRANGEX, säger: ”Genomförandet av ett uttagsavtal med Anglo American är en avgörande milstolpe i den framtida utvecklingen av Sydvarangergruvan.

Avtalet innebär också att Sydvarangergruvan får en betydligt mindre risk ur ett kommersiellt perspektiv och kommer att underlätta den projektfinansiering som krävs för en återstart av verksamheten.

GRANGEX-teamet ser fram emot att arbeta med Anglo American för att göra Sydvarangers produktion till den produkt som den globala stålindustrin väljer.”

Anglo American är ett ledande, globalt gruvbolag med en portfölj av verksamheter i världsklass och ett brett utbud av framtida utvecklingsalternativ. För mer information om Anglo American, se www.angloamerican.com

Synch Advokat AB har agerat legal rådgivare till bolaget.

Christer Lindqvist, Verkställande direktör, telefon +46 70 591 04 83.

Denna information är sådan information som GRANGEX AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08:30 CET den 8 maj 2024.

GRANGEX AB (publ)

GRANGEX är ett svenskt mineralutvecklingsbolag med visionen att aktivt bidra till ett hållbart samhälle inom Europa. Bolaget strävar efter att bli den främsta mineralutvecklingskoncernen i Europa, som utvecklar och bedriver ansvarsfull utvinning och återvinning av mineraler, främst järnmalmsprodukter och andra kritiska mineraler för den gröna omställningen. Inom ramen för denna verksamhet skall GRANGEX ha en minimal klimatpåverkan.

Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN: SE0018014243
FISN: GRANGEX/SH Instrument-ID: 9XX