HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2008

(NGM:KILS MTF)

- Försäljningen ökade med 103 % till 41,2 Mkr (20,3)*

- Resultatet efter finansnetto uppgick till 6,9 Mkr (7,1)

- Vinsten per aktie efter skatt uppgick till 8 öre (8)

- Resultatet belastas av omfattande kostnader för upprustning och igångkörning av den nyligen förvärvade verksamheten i Norrköping. Därefter har anläggningen visat en starkt positiv lönsamhetsutveckling

- Kilsta Metall förvärvade Ragn-Sells Metalls anläggning i Norrköping. Förvärvet innebar en betydande ökning av Kilsta Metalls intjäningsförmåga och produktionskapacitet inom återvinning

- Avtal slöts med Ragn-Sells innebärande ökad produktion och intjäning i bolagets anläggning i Karlskoga

- Styrelsen utsåg Christian Karstensen till ny VD

- Efter rapportperioden har avtal slutits innebärande ingående leveranser motsvarande ett försäljningsvärde på ca 100 Mkr, vilket säkrar full produktion i Norrköping i ett år framåt

* siffror proforma som om Kilsta Metall varit koncern sedan 2007-01-01

Kilsta Metall är verksamt inom fragmentering av aluminium, upparbetning av mixmetaller, hantering av slaggprodukter från stålverk och industririvningar. Bolaget har utvecklat en egen industriell process som innebär möjligheter till snabb tillväxt med god lönsamhetspotential. Bolaget har ca 2100 aktieägare.

Kilsta Metall-aktien är listad på Nordic MTF.

Kommentar till utvecklingen under första kvartalet

Kilsta Metall startade sin verksamhet hösten 2006 under ledning av entreprenören och huvudägaren Anders Svärdvik. Varje kvartal har sedan dess visat en tillfredställande eller mycket god lönsamhet. Andra kvartalet 2008 visar fortsatt stark utveckling. Förvärvet av verksamheten i Norrköping har efter upprustning och igångsättning inneburit en kraftigt förbättrad lönsamhet för anläggningen. Dock belastas koncernens resultat av omfattande kostnader för upprustningen liksom för ett av brand orsakat driftsstopp på ca 2 veckor.

Anläggningen i Karlskoga visar fortsatt god lönsamhet om än något svagare jämfört med tidigare period, främst beroende på organisations- och produktions¬förändringar. Arbetet med att återvinna den under första kvartalet förvärvade industridepån har under rapportperioden inletts och beräknas ge ökad intjäning i anläggningen i Karlskoga.

Styrelsen utsåg per halvårsskiftet Christian Karstensen till bolagets nya VD. Karstensen har en gedigen erfarenhet av företagande, främst inom egna verksamheter och är även en av Kilsta Metalls huvudägare.

I samband med förvärvet av anläggningen i Norrköping placerades denna verksamhet i ett helägt dotterbolag, Kilsta Metall i Norrköping AB. Kilsta Metall AB är därmed fr.o.m. april en koncern med Kilsta Metall AB som moderbolag. Redovisningen förändras därmed till koncernredovisning.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

Efter rapportperioden har ett avtal slutits med Lantz Järn & Metall, Stockholm, avseende ingående leveranser på 30 000 ton ofragmenterat material för återvinning det närmaste året, motsvarande ett försäljningsvärde på ca 100 Mkr. Avtalet innebär att full produktion är säkrad i Norrköping.

Utsikter för 2008

Styrelsens bedömning är att försäljningen i bolaget kan komma att uppgå till 80 – 100 Mkr under 2008. Full resultateffekt av den nyligen förvärvade anläggningen i Norrköping bedöms kunna ske under 2009.

ÖVRIG INFORMATION

Perioden januari - mars

Kilsta Metall AB har under perioden januari-mars 2008 gjort investeringar uppgående till 1 331 Tkr varav 1 051 Tkr avser förbättringar på fastighet och 277 Tkr inköp inventarier.

Perioden april – juni

Per april har förvärv gjorts av Ragn-Sells avseende anläggning i Norrköping med tillhörande maskiner och utrustning. Verksamheten bedrivs i dotterbolaget Kilsta Metall i Norrköping AB.

Koncernen har under perioden april – maj 2008 gjort investeringar uppgående till 15 227 Tkr varav 15 226 avser materiella anläggningstillgångar och 1 tkr avser finansiella anläggningstillgångar.

Kommentarer till räkenskaperna

Koncernens egna kapital per aktie uppgick till 0,37 kr per 2008-06-30. Resultatet per aktie för perioden april-juni var 0,05 kr. Likvida medel var vid årets början 4 402 Tkr och uppgick vid periodens slut till 1 783 Tkr.

Anställda

Medelantalet anställda i koncernen uppgick per sista juni 2008 till 14 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamhet.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB uppgick per 2008-06-30 till 61 666 700 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna delårsrapport tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna delårsrapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)