HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2009

(NGM:KILS MTF)

- Försäljningen under första halvåret uppgick till 10,3 Mkr (28,6).

Andra kvartalets försäljning steg till 5,8 Mkr, en ökning med 22 % jämfört med första kvartalet.

- Resultatet efter finansnetto uppgick till -1,58 Mkr (3,7).

Resultatet belastas av att priset på järnskrot under andra kvartalet var lägre än under det första.

- Kilsta Metalls viktigaste metall är järnskrot, som inte haft samma positiva prisutveckling som övriga metaller under Q2. Vid månadsskiftet juli-augusti steg priset på järnskrot med cirka 20 %. Under resterande del av året förväntas det innebära en positiv resultatpåverkan.

- Kilsta Metall återvinner omfattande volymer av metaller i industridepån i Karlskoga. En fortsatt positiv prisutveckling kan komma att kraftigt öka bolagets intjäning.

- Bolaget har under perioden genomfört en nyemission vilket tillförde 6,2 Mkr före emissionskostnader. Intresset för emissionen var stort, överteckningen uppgick till 56 %.

- Efter rapportperioden har avtal slutits angående en omfattande industririvning i Karlstads kommun. Anläggningen har förutom järnskrot ett betydande innehåll av koppar, mässing och rostfritt stål.

Uppdraget förväntas innebära intäkter på 20-25 Mkr under de närmaste 15 månaderna, vilket kommer att positivt påverka bolagets intjäning.

Kommentar till utvecklingen under första halvåret

Under tredje kvartalet 2008 skedde ett trendbrott i bolagets resultatutveckling då världsmarknadspriserna på metaller föll kraftigt i samband med den globala finanskrisen. Efter ett svagt första kvartal 2009 har försäljningen under andra kvartalet 2009 visat en positiv utveckling med en ökning på 22 %. Resultatet har inte visat samma goda utveckling, främst beroende på alltför låga priser på järnskrot. Efter rapportperioden har skrotpriset stigit med ca 20 %. Inför kommande kvartal är det bolagets bedömning att denna prisutveckling kan fortsätta. Möjligheterna till en positiv resultatutvecklingen för bolaget, synes därmed goda.

Under andra kvartalet genomfördes en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Villkoren för emissionen var två nya aktier för varje befintlig aktie, med teckningskurs 5 öre. Emissionen övertecknades med 56 % och tillförde bolaget 6,2 Mkr före kostnader för emissionen. Det totala antalet aktier i bolaget uppgår därmed till 185 000 100 stycken.

Utsikter för andra halvåret 2009

Styrelsens bedömning är att försäljningen i bolaget inte kommer att uppgå till fjolårets nivå. Det finns dock förutsättningar för att de närmaste kvartalen kan visa en uppåtgående trend i såväl försäljningsvolym som resultat. Dock kvarstår en fortsatt prispress på järnskrot, Kilsta Metalls viktigaste metall, på grund av en svag efterfrågan från stålindustrin. Kina kan dock komma att fortsätta driva upp metallmarknaden under andra halvåret. Därtill kan de stödpaket, som läggs fram till bilindustrin i form av kreditgarantier öka efterfrågan och höja priserna på järn- och aluminiumskrot. Under andra halvan av året kan även lageravvecklingen hos smältverken leda till ökad efterfrågan, vilket i sin tur påverkar prisbilden positivt för bolagets del.

ÖVRIG INFORMATION

Perioden januari - juni

Kilsta Metall AB har under perioden januari-juni 2009 gjort investeringar i inventarier uppgående till 71 Tkr.

Kommentarer till räkenskaperna

Bolaget har under perioden genomfört en nyemission vilken tillfört bolaget kapital om 6 166 Tkr. Antal aktier efter nyemissionen uppgår till 185 000 100 stycken.

Bolagets egna kapital per aktie uppgick till 0,13 kr per 2009-06-30. Resultatet per aktie för perioden april-juni var -0,0076 kr. Likvida medel var vid årets början 1 304 Tkr och uppgick vid periodens slut till 293 Tkr.

Anställda

Medelantalet anställda uppgick per sista juni 2009 till 6 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamhet.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB per 2009-06-30 uppgick till 61 666 700 stycken.

Antalet ännu ej registrerade aktier per 2009-06-30 uppgår till 123 333 400 stycken. Det totala antalet aktier efter registrering uppgår till 185 000 100 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna bokslutskommuniké tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna rapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)