HALVÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2010

(NGM:KILS MTF)

- Bolaget har under andra kvartalet tecknat avtal gällande samgående med Metallvärden AB. Den sammanslagna koncernens omsättning uppgick proforma under 2009 till närmare 70 Mkr.

- Försäljningen under första halvåret uppgick till 7,0 Mkr (10,3),

en minskning med 32 % jämfört med samma kvartal året innan.

- Andra kvartalets försäljning uppgick till endast 1,3 Mkr då

verksamheten koncentrerats på den omstrukturering som samgåendet

med Metallvärden innebär.

- Resultatet efter finansnetto uppgick till -4,8 Mkr (-1,6).

Resultatet belastas av de stora avskrivningar bolaget tvingats göra gällande viss utrustning som inte behövs i den nya verksamheten.

- För att finansiera förvärvet av Metallvärden AB samt öka rörelsekapitalet

avser styrelsen att föreslå en nyemission med villkoren att varje aktie i Kilsta Metall medför rätt att teckna 0,9 nya aktier på teckningskursen 5 öre.

- Styrelsens förslag för avstämningsdag för rätt att teckna aktier i

nyemissionen är 2 september 2010.

- En extra bolagsstämma hölls den 17 augusti varvid beslutades

genomföra nyemission enligt styrelsens förslag.

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Kommentarer till utvecklingen

Kilsta Metall startade sin verksamhet hösten 2006. Därefter har bolagets intjäningsförmåga kännetecknats av kraftiga fluktuationer, från mycket god lönsamhet till negativa resultat. Orsakerna har framförallt varit de senaste årens förändringar i metallpriser, finanskrisen samt ogynnsamma väderförhållanden för bolagets verksamhet.

Bolaget har även varit stark beroende av sin grundare och före detta produktionschef Anders Sydborg som lämnat företaget per sista juni. För att minska beroendet av vissa nyckelpersoner skapar bolaget genom sammanslagningen med Metallvärden en starkare och stabilare verksamhet i metallåtervinningsbranschen. Styrelsen bedömer därmed att förutsättningarna för att bolaget skall kunna uppnå en god omsättnings- och resultatutveckling de närmaste åren, är goda.

Omstruktureringen har inneburit att produktionen under stora delar av det andra kvartalet stått stilla.

Kilsta Metall har exempelvis överlåtit det kvarstående rivningsuppdraget i Älvenäs hamn till annan aktör.

Utsikter för 2010

Styrelsen bedömer att samgåendet med Metallvärden gör bolaget mer attraktivt för kunder leverantörer och finansiella placerare. Samgåendet genomförs genom att Kilsta förvärvar samtliga utestående aktier i Metallvärden. Betalning sker genom en apportemission om 234 500 000 nyemitterade aktier i Kilsta och 3,85 Mkr kontant.

Affärens genomförande planeras att kunna slutföras i slutet av september 2010. En extra bolagsstämma kommer att avhållas i samband med slutförandet, vid vilken en riktad emission av de aktier som ingår i apportemissionen kommer att föreslås till beslut. Förutsatt godkännande av apportemissionen kommer en ny styrelse att föreslås och att Metallvärdens VD Björn Grufman utses som VD för Kilsta Metall AB.

Kilsta Metall är verksamt inom metallåtervinning, förbrukarplacering och sekundära råvaror till stålverk, smältverk och gjuterier. Bolaget har ca 2300 aktieägare.

Kilsta Metall-aktien är listad på Nordic MTF.