KILSTA METALL AB (PUBL) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2008

(NGM: KILS MTF)

- För helåret 2008 ökade försäljningen med 13,4 % till 43,1 Mkr (38,0).

- Resultatet efter finansnetto uppgick till -0,6 Mkr (14,1).

- Försäljningen under fjärde kvartalet minskade med 72 % till 2,4 Mkr (8,7).

- Resultatet efter finansnetto för fjärde kvartalet uppgick till -2,3 Mkr (3,7). Resultatet påverkades positivt med 5,7 Mkr genom försäljningen av

bolagets anläggning i Norrköping.

- Under fjärde kvartalet drabbades återvinningsbranschen som helhet mycket starkt av den globala finanskrisen. Fallande priser på metaller

och råvaror innebar en nedgång av historisk karaktär.

Efterfrågan sjönk kraftigt med följd att en stor del av handeln inom återvinning upphörde helt eller delvis.

- Som en följd av den svaga marknaden genomförde bolaget en omfattande neddragning av personella resurser och övriga kostnader.

- Under inledningen av 2009 har såväl prisnivå som efterfrågan på bolagets produkter ökat något. En fortsatt finanskris gör det dock svårt eller omöjligt att bedöma utsikterna för 2009.

Kommentar till utvecklingen under fjärde kvartalet

Kilsta Metall startade sin verksamhet hösten 2006. Fram till tredje kvartalet 2008 har bolaget visat en stark utveckling, såväl försäljnings- som resultatmässigt. Tredje kvartalet 2008 blev dock ett trendbrott då världsmarknadspriserna på metaller föll kraftigt. Denna nedgång fortsatte under fjärde kvartalet innebärande ett av de kraftigaste prisfallen under 1900- och 2000-talet. Värdet på bolagets varulager skrevs redan i tredje kvartalet ned med ca 5,5 Mkr. I samband därmed infördes en förändrad lagerstrategi i syfte att minimera risken för nedskrivningar.

Försäljningen av verksamheten i Norrköping under fjärde kvartalet innebar en positiv resultatpåverkan med 5,7 Mkr. Anläggningen förvärvades i april 2008 och avyttrades i november med ett positivt resultat.

Anläggningen i Karlskoga är till fullo utrustad med en effektiv produktionsapparat. Om prisnivån inom återvinning åter vänder upp, finns en god möjlighet till betydande lönsamhet. Kilsta Metall har en liten, effektiv och flexibel organisation som relativt snabbt kan anpassas efter rådande marknadsförutsättningar. Genom försäljningen av anläggningen i Norrköping har bolagets personella resurser samlats för fortsatt utveckling av anläggningen i Karlskoga. Produktionskapaciteten är tillräcklig för att hantera ett flerfaldigande av volymerna jämfört med dem under 2008.

För att möta innevarande lågkonjunktur kommer bolaget att fortsatt genomföra effektiviseringar och kostnadsbesparingar i syfte att upprätthålla en sund ekonomisk ställning.

Bolaget planerar att under andra halvåret 2009 byta noteringslista för Kilsta Metall-aktien.

Utsikter för 2009

Under inledningen av 2009 har såväl prisnivå som efterfrågan på bolagets produkter ökat något. Styrelsens bedömning är att en fortsatt global finanskris med svag och volatil prisutveckling inom metaller gör det svårt eller omöjligt att bedöma utsikterna för 2009.

ÖVRIG INFORMATION

Perioden januari - december

Kilsta Metall AB har under perioden januari-december 2008 gjort investeringar uppgående till

3 302 Tkr varav 1 768 Tkr avser förbättringar på fastighet och 1 534 Tkr inköp inventarier.

Per december har dotterbolaget Kilsta Metall i Norrköping AB sålts med en realisationsvinst om 5 669 Tkr. Något koncernförhållande föreligger då ej och koncernredovisning har därför ej upprättats.

Kommentarer till räkenskaperna

Bolagets egna kapital per aktie uppgick till 0,29 kr per 2008-12-31. Resultatet per aktie för det fjärde kvartalet var -0,036 kr(exklusive reavinst -0,13 kr). Resultatet per aktie för januari-december 2008 var -0,01 kr(exklusive reavinst -0,10 kr). Likvida medel var vid årets början 4 402 Tkr och uppgick vid periodens slut till 1 304 Tkr.

Anställda

Medelantalet anställda i koncernen uppgick per sista december 2008 till 9 personer på heltid. Under perioden har även inhyrd personal anlitats i verksamhet.

Aktien

Antalet registrerade aktier i Kilsta Metall AB uppgick per 2008-12-31 till 61 666 700 stycken. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättande av denna delårsrapport tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

Granskningsrapport

Denna delårsrapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

Kommande informationstillfällen

Delårsrapport första kvartalet 2009: 7 maj 2009

Årsstämman kommer att hållas tisdagen den 12 maj i Karlskoga. Kallelse publiceras senast den 12 april på bolagets hemsida. Årsredovisning beräknas finnas tillgänglig på bolagets hemsida senast samma datum.

För mer information:

Christian Karstensen

VD Kilsta Metall

(för fullständig rapport se bifogad fil)