Kommuniké från årsstämma den 21 maj 2021 i Grängesberg Exploration AB (publ)

Mot bakgrund av risken för spridning av covid-19 och myndigheternas föreskrifter och råd genomfördes årsstämma i Grängesberg Exploration AB (publ) idag den 21 maj 2021 genom enbart förhandsröstning (s.k poströstning) med stöd av tillfälliga regler.

Vid årsstämman beslutades följande:

• Stämman fastställde års- och koncernredovisning samt beslutade att ingen utdelning skulle lämnas, utan att till årsstämmans förfogande stående vinstmedel skulle överföras i ny räkning.
  • Stämman beslutade bevilja styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet.
  • Stämman beslutade, i enlighet med huvudaktieägarnas förslag, att styrelsen ska bestå av fem ordinarie ledamöter varefter omvaldes Per Berglund, Jesper Alm, Per Bergman, Christer Lindqvist och Lars Ransgart. Per Berglund utsågs till styrelsens ordförande.
  • Stämman beslutade, i enlighet med huvudaktieägarnas förslag, att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med 250 000 kronor till ordföranden, med 150 000 kronor till vice ordföranden och med 75 000 kronor till envar av övriga bolagsstämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget. Härutöver ska ersättning om sammanlagt högst 600 000 kronor kunna utgå för arbete som styrelseledamot utför för bolaget utöver vad som kan anses hänförligt till styrelseuppdraget.
  • Stämman beslutade, i enlighet med huvudaktieägarnas förslag, att utse auktoriserade revisorn Johan Kaijser till bolagets revisor med auktoriserade revisorn Sofia Gunnarsson som suppleant.
  • Stämman beslutade, i enlighet med huvudaktieägarnas förslag, att bolaget ska ha en valberedning bestående av styrelsens ordförande och representanter för de tre största ägarna att fullgöra de uppgifter som ankommer på en valberedning enligt Svensk kod för bolagsstyrning. Valberedningens sammansättning ska offentliggöras senast i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet 2021.
  • Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, och inom ramen för den vid var tid gällande bolagsordningens gränser för aktiekapital och antal aktier, besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Beslutet får innehålla bestämmelser om att nyemitterade aktier, teckningsoptioner eller konvertibler ska betalas med apportegendom, genom kvittning eller i övrigt tecknas med villkor enligt 13 kap. 5§ första stycket 6, 15 kap. 5§ första stycket 6 eller 15 kap. 5§ första stycket 4 aktiebolagslagen.
  • Stämman beslutade slutligen, i enlighet med vad styrelsen hade föreslagit, om att ändra bolagsordningen på sätt

att § 4 får ny lydelse: Aktiekapitalet skall vara lägst 30 000 000 kronor och högst 120 000 000 kronor.

att § 5 får ny lydelse: Antalet aktier skall vara lägst 3 000 000 000 och högst 12 000 000 000.

att en ny § 12 införs: Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551). Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 a § aktiebolagslagen (2005:551). Styrelsen får besluta att den som inte är aktieägare i bolaget ska, på de villkor som styrelsen bestämmer, ha rätt att närvara eller på annat sätt följa förhandlingarna vid bolagsstämma.

Styrelsens och huvudaktieägarnas fullständiga förslag och övrig stämmodokumentation finns tillgängligt på bolagets webbplats www.grangesbergexploration.se där också protokoll från årsstämman kommer läggas upp.

KONTAKTPERSON

Christer Lindqvist, VD, tel. +46 70 591 04 83.

Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 maj 2021 kl. 14.40 CET.

OM GRANGEX, GRÄNGESBERG EXPLORATION HOLDING AB (publ)

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en ny koncern som bildats för att utreda förutsättningarna för utvinning av apatit och järnmalm. Bolagets affärsidé är att, genom att utnyttja befintlig infrastruktur och anläggningar, kombinerat med modern anrikningsteknologi; prospektera och utveckla högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster.
Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
FISN-kod: GRANGESBER/SH

För mer information www.grangesbergexploration.se