Kommuniké från fortsatt extra bolagsstämma i GRANGEX AB (publ.)

GRANGEX AB (publ) (”Bolaget”) har hållit en fortsatt extra bolagsstämma i Stockholm den 19 december 2023 (”Stämman”). Bolagsstämman beslutade med erforderlig majoritet i enlighet med följande:

• Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra följande §8 i bolagsordningen i enlighet med nedan.

§8. STYRELSE

Styrelsen skall bestå av 3 – 7 ledamöter utan suppleanter.

• Stämman beslutade, att styrelsen för tiden intill slutet av årsstämman 2024 ska bestå av sex (6) ordinarie ledamöter varefter omval gjordes av Annika Billberg och Klas Åström, och nyval av Thomas Söderqvist, Bård Bergfald, Johan Lundqvist och Tobias Fagerlund.

Information om de nya styrelseledamöterna:

Thomas Söderqvist, Bergskoleingenjör. Han är VD i Botnia Exploration AB, tidigare bla vice VD Boliden, Excecutive VP Sandvik Mining Construction.

Bård Bergfald, VD, Bergfald Miljörådgivarne AS, miljörådgivare till norska gruv- och täktbolag. Bård har bakgrund från teknikutvecklingsbolag som REEtec och Thor Medical, samt gruvutvecklingsbolaget Fen Minerals. Bård har dessutom erfarenheter från norska miljö-NGOs; NU, Bellona och ZERO.

Johan Lundqvist, Civilekonom, CFO i Nordisk Bergteknik. Johan har tidigare arbetat vid HiQ, SAS och Imerys. Han har lång erfarenhet från ledande befattningar, VD och CFO, inom svensk industri.

Tobias Fagerlund, Jur.kand. Tobias har många års erfarenhet som VD och styrelseledamot för börsnoterade företag inom media, marknadsföring och gaming. Hans fokus är börsjuridik och kapitalanskaffning, därtill har han lång erfarenhet av media och marknadskommunikation i reglerade finansmiljöer.

• Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att styrelsen inom sig ska utse styrelseordförande respektive vice styrelseordförande efter bolagsstämmans val av ny styrelse. Styrelsen har denna dag utsett Klas Åström till styrelsens ordförande.
  • Stämman beslutade, i enlighet med förslag från aktieägarna Christer Lindqvist och hans helägda bolag Couder AB, att ersättning för tillkommande kommittéarbete eller arbete som styrelseledamot utför för Bolaget utöver vad som kan anses hänförligt till styrelseuppdraget, ska uppgå till sammanlagt 1 200 000 kronor. Styrelseledamot som också är anställd av Bolaget eller dess dotterbolag ska inte uppbära ersättning för styrelsearbete. Den nya beslutade ersättningsnivån avser hela perioden från föregående årsstämma i Bolaget till och med nästa årsstämma i Bolaget. Ersättningsnivån innebär inte några ändringar av det arvode som i övrigt beslutades vid senaste årsstämma i Bolaget.

Christer Lindqvist, VD, telefon. +46 70 591 04 83

Denna information är sådan information som GRANGEX AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2023 kl. 16:00 CET.

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit. Bolagets aktie (GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME. ISIN-kod: SE0018014243 Instrument-ID: 9XX Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 549300MZ7HL7X6AXMC13.
grangex.se