Mark- och miljödomstolen håller huvudförhandling den 9-12 maj 2023 om ansökan för återstarten av Dannemoragruvan

GRANGEX kan härmed meddela att Mark- och miljödomstolen (MMD) har informerat parterna om den slutliga tidplanen för det helägda dotterbolaget Dannemora Irons ansökan och att den planerade huvudförhandlingen avses hållas den 9 till 12 maj i Nacka Tingsrätt, Sickla. Syn kommer hållas på plats i Dannemora.

Bakgrund

Dannemora Iron lämnade in ansökan om tillstånd för vatten och miljöfarlig verksamhet inför en återöppning av Dannemoragruvan den 29 juni 2022. Ansökan kompletterades under hösten och kungjordes av MMD den 4 november 2022, med föreläggande till remissinstanser att inkomma med sina yttranden senast den 6 december. Östhammars kommun fick uppskov till den 23 december 2022 och Länsstyrelsen i Uppsala till den 20 januari 2023.  Dannemora Iron inkom därefter med komplettering den 6 mars i år, enligt föreläggandet från MMD.

Nästa steg

Remissinstanserna har nu till den 6 april att inkomma med ytterligare yttranden på Dannemora Iron komplettering och Dannemora Iron skall därefter svara senast den 26 april. Remissinstanserna har sedan till den 5 maj att yttra sig över svar från Dannemora Iron. MMD avser att officiellt genom annons kalla till huvudförhandling senast den 18 april.

Mark- och miljödomstolen i Nackas tidplan bifogas.

Christer Lindqvist, VD +46 70 591 04 83

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ), GRANGEX

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.

FISN-kod: GRANGESBER/SH

grangex.se