Mark- och miljödomstolen vid Nacka Tingsrätt kungör ansökan om tillstånd till förnyad gruvverksamhet i Dannemora gruva

Vid Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, har Dannemora Iron AB, ett helägt dotterbolag till GRANGEX, ansökt om tillstånd enligt 9 och 11 kap. miljöbalken till förnyad gruvverksamhet inklusive vattenverksamhet vid Dannemora gruva i Östhammars kommun, Uppsala län.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken och av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (Sevesolagen). En miljökonsekvensbeskrivning samt en teknisk beskrivning av den planerade verksamheten har getts in till domstolen.

Synpunkter med anledning av ansökan och miljökonsekvensbeskrivningen ska ges in skriftligen senast den 12 december 2022 till domstolen. Målet kan komma att avgöras utan huvudförhandling.

Handlingarna i målet finns tillgängliga på domstolen och hos aktförvararen Helena Ståhl, Stångörsgatan 10, 742 21 Östhammar, tel 0173-860 00.

Kallelser och andra meddelanden införs i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Den fullständiga kungörelsen från Mark- och miljödomstolen är bilagd till detta pressmeddelande.

Christer Lindqvist, VD, tel. +46 70 591 04 83

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ), GRANGEX

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.
ISIN-kod: SE0007789417 from 2022-05-22 SE0018014243
FISN-kod: GRANGESBER/SH