Pre feasibility-studien för Dannemora bekräftar genomförbara möjligheter för "grön" järnmalmsproduktion

Grängesberg Exploration Holding AB - GRANGEX - presenterar resultaten av den genomförda Pre-feasibility-studien (studien) av förutsättningarna för återupptagandet av produktionen i Dannemoragruvan. Huvudsyftet med studien har varit att undersöka förutsättningarna för att utveckla Dannemora som en koldioxidfri gruvverksamhet. Studien bekräftar möjligheten att producera ett högvärdigt järnmalmskoncentrat med ett mycket reducerat koldioxidavtryck samt rekommenderar att en slutgiltig feasibility-studie genomförs. Studien är en fortsättning på den Scoping Study som presenterades i maj 2021 och visar på förbättringar på många nivåer. Golder Associates ("Golder") har sammanställt PFS-rapporten.

"Detta är lovande nyheter för GRANGEX aktieägare, för det lokala och regionala samhället, och även för den svenska gruvnäringen samt de facto historiskt. Genom det engagerade och framgångsrika utvecklingsarbetet kan Dannemoragruvan förvandlas till en producent av högkvalitativ järnmalm. Studien visar att Dannemoragruvan, avhängigt den kommande miljöprövningen, har goda möjligheter att från 2025 etablera sig som producent av högkvalitativt järnmalmskoncentrat med ett mycket lågt koldioxidavtryck, med möjligen en potentiell framtida grön premie. Detta ”just-in-time” för att vara en del av den accelererande hållbara omställningen av den europeiska stålindustrin och möta marknadens efterfrågan på ”grönt stål”, säger Christer Lindqvist, VD för GRANGEX.

Huvudpunkterna i rapporten:

• Den finansiella utvärderingen av projektet som genomförts som en del av studien uppskattar investeringarna före produktionsstart till USD 131,0 miljoner (1 179 MSEK) totala underhållsinvesteringar under gruvans livstid uppgår till USD 52,1 miljoner (468,9 MSEK), samt stängningskostnader om USD 3,9 miljoner (34,9 MSEK), vilket ger ett totalt investeringsbehov under gruvans livslängd på USD 187 miljoner (1 683 MSEK). En driftskostnad (OPEX, FOB), på 44,7 USD/dmt för produktion av 68 % järnmalmskoncentrat och baserat på ett produktpris FOB på 125 USD/dmt samt 9,00 SEK/USD ger följande ekonomiska nyckeltal, före skatt[1];
    • Nettonuvärde (NPV) vid 8 % diskonteringsränta; USD 318 miljoner
       (2 869 MSEK)
    • Intern ränta (IRR) 51 %
    • Återbetalningstid, mindre än 3 år från produktionsstart.
  • Den årliga gruvproduktionen (ROM) har beräknats till 3 Mt vilket resulterar i en produktion på 1,1 Mt (ekvivalent torrvikt) 68 % järnmalmskoncentrat, vilket uppfyller kraven för direktreduktionsjärn (DRI)
  • En viktig slutsats av PFS-arbetet är möjligheten att gruvprojektet i Dannemora kan vara en högvärdig järnmalmsproducent med ett mycket lågt koldioxidavtryck genom att driva en helt elektrifierad underjordisk gruv- och förädlingsprocess samtidigt som man producerar ett högvärdigt magnetitkoncentrat med möjlighet att vidareförädla till grönt stål. Därmed finns möjligheten att bli en prioriterad leverantör i den framväxande övergången av stålindustrin mot produktion av grönt stål
  • En uppdaterad uppskattning av mineraltillgångar för gruvan i enlighet med JORC 2012 uppgår till 28,19 Mt, med 36,54 % Fe, kända och indikerade tillgångar; och 5,82 Mt vid 33,61 % Fe, antagna tillgångar[2].
  • De sannolika malmreserverna för Dannemoragruvan, den 31 december 2021, uppskattas till 25,36 Mt, med 33,44 % Fe vid en cut-off på 15 %, vilket ger en livslängd för gruvan på ca. 9 år.
  • Efter gruvstart finns det möjlighet att i det omedelbara närområdet utveckla ytterligare mineraltillgångar, då ett antal av de befintliga malmkropparna är öppna mot djupet. Det finns även en möjlig tillgång i den deponerade anrikningssanden från den senaste produktionsperioden.
  • Möjligheten att förlänga gruvans livslängd har studerats och totalt sju olika områden i gruvan har identifierats för prospekteringsinsatser. Dessa prospekteringsmål har uppskattats till mellan 20 och 35 Mt med järnhalt mellan 34 och 39%.

Kompetent Person (CP) för mineraltillgångar och malmreserver

Kompetent Person är Bergsingenjör Thomas Lindholm, GeoVista AB, i enlighet med JORC-2012 Thomas Lindholm är en Fellow av Australasian Institute of Mining and Metallurgy (Fellow AusIMM) och är en Kompetent Person på det sätt som definieras av JORC på grundval av sin utbildning, erfarenhet och genom sitt medlemskap i en erkänd professionell organisation.

Kvalificerad Person (QP) för processdesign

Dr. Bo Arvidson från Bo Arvidson Consulting LLC (Qualified Person enligt NI 43-101) med omfattande erfarenhet av att utforma processlösningar för att producera högvärdigt Fe-koncentrat har lett arbetet med tester och utformande av det flödesschema som föreslås i studien.

En Executive summary av Pre-feasibility studien publiceras på Bolagets hemsida.

[1] Beräkningen före skatt har valts i avvaktan på projektfinansieringsstruktur.

[2] För fullständig redovisning per kategori, se bolagets hemsida

KONTAKTPERSON

Christer Lindqvist, VD för GRANGEX, tel. +46 70 591 04 83. Denna information är sådan information som Grängesberg Exploration Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 januari 2022 klockan 08:45 (CET).

OM GRANGEX, GRÄNGESBERG EXPLORATION HOLDING AB (publ)

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.

Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN-kod: SE0007789417 FISN-kod: GRANGESBER/SH Instrument-ID: 9XX
För mer information www.grangesbergexploration.

Citat

Christer Lindqvist, VD för GRANGEX