Valberedningens förslag till årsstämman 2023

Valberedningens förslag till årsstämman 2023 samt motiverat yttrande avseende förslag till styrelse i Grängesberg Exploration Holding AB (publ)

Bakgrund

Den 10 november 2022 offentliggjordes, i enlighet med beslut på Grängesberg Exploration Holding AB (publ) årsstämma, en valberedning konstituerad av de tre till röstetalet största aktieägarna/ägargrupperna, som meddelat att de vill ingå i valberedningen, samt bolagets styrelseordförande.

Valberedningen består av:

Per Berglund, styrelsens ordförande
Max Donnatello, utsedd av Edvard Berglund Holding Stockholm AB
Björn Ohlsén, utsedd av Christer Lindqvist och Couder AB
Peter Sandberg, utsedd av Pegroco Invest AB

Valberedningen har hållit 1 protokollfört sammanträde samt kontakter däremellan.

Valberedningens förslag till val av ordförande på årsstämman

Valberedningen föreslår att advokat Jim Runsten väljs till ordförande på årsstämman.

Valberedningens förslag till antal styrelseledamöter, val av styrelse och styrelseordförande samt val av revisor

Antalet styrelseledamöter föreslås vara sex stycken utan suppleanter.

Valberedningen föreslår att Per Berglund, Anders Werme, Annika Billberg och Christer Lindqvist omväljs som ledamöter i styrelsen. Jesper Alm och Per Bergman har avböjt omval.

Valberedningen föreslår vidare nyval av Mikael Kadri samt Klas Åström för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Mikael Kadri har en M.Sc. från Handelshögskolan i Stockholm och är idag delägare i Trill Invest AB som primärt investerar i private equity. Mikael har de senaste 20 åren arbetat som portföljförvaltare och innehaft ledande befattningar inom kapitalförvaltningen hos bl.a. Carnegie Asset Management, Brummer & Partners och Nordea Asset Management.

Klas Åström är Civilekonom och är idag CFO för Dirac Research AB. Klas har mer än 30 års erfarenhet från ledande befattningar i börsnoterade bolag noterade på Nasdaq. Innan Dirac var Klas CFO på Image Systems AB och dessförinnan CEO Digital Vision AB . Klas har tidigare styrelseerfarenhet från bland annat  Invisio AB, Duroc AB och QP Games AB.

Valberedningen föreslår omval av Per Berglund som styrelsens ordförande.

Valberedningen föreslår omval av det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor, med den auktoriserade revisorn Anna Rozhdestvenskaya som huvudansvarig revisor, för en period som sträcker sig till slutet av årsstämman 2024.

Valberedningens förslag till arvode för styrelsens ordförande, styrelsens övriga ledamöter samt till revisorn

Valberedningen föreslår styrelsearvoden enligt följande.

Arvode till styrelsens ordförande ska utgå med 400 000 kronor och arvode till vardera övriga stämmovalda ledamöter med undantag för verkställande direktören skall utgå med 250 000 kronor. Förslaget innebär att den totala ersättningen till styrelsen kommer att utgå med 1 400 000 kronor.

Härutöver ska ersättning om sammanlagt högst 600 000 kronor kunna utgå för arbete som styrelseledamot utför för bolaget utöver vad som kan anses hänförligt till styrelseuppdraget.

Valberedningen föreslår att till revisor utgår arvode enligt av bolaget godkänd räkning.

Valberedningens motiverade yttrande avseende förslaget till styrelse

Valberedningen har som underlag för sitt arbete tagit del av styrelseordförandens respektive verkställande direktörens redogörelser för styrelsens arbete liksom företagets verksamhet, mål och strategier.

Valberedningen har konstaterat att styrelseledamöterna har en hög mötesnärvaro och att de är väl förberedda inför styrelsens möten. Valberedningen har även bedömt lämpligheten av styrelsens storlek. Valberedningen har kunnat konstatera att styrelsearbetet fungerat väl.

Valberedningen har vid framtagandet av sitt förslag till styrelse [tillämpat vad som föreskrivs i punkten 4.1 bolagsstyrningskoden och] särskilt beaktat de krav som bolagets strategiska utveckling, internationella verksamhet samt styrning och kontroll ställer på styrelsens kompetens och sammansättning. Valberedningen har också beaktat styrelsens behov av mångsidighet och bredd vad avser kompetens, erfarenhet och bakgrund samt styrelsens löpande behov av förnyelse.

Valberedningen eftersträvar långsiktigt en så jämn fördelning mellan kvinnor och män som möjligt i styrelsen. Av valberedningens föreslagna ledamöter är en kvinna och fem män. Valberedningen kommer att fortsätta verka för att bolaget skall uppfylla den ambitionsnivå om jämn könsfördelning som fastställts av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Valberedningen gör bedömningen att den föreslagna styrelsen med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt, har en ändamålsenlig sammansättning för att kunna möta de behov bolagets verksamhet kommer att kräva.

Valberedningen har inhämtat stöd för sitt förslag från aktieägare som representerar 41%

procent av aktierna i bolaget.

________________________

Stockholm i maj 2023

Christer Lindqvist, VD, +46 70 591 04 83

Om Grängesberg Exploration Holding AB (publ), GRANGEX

Grängesberg Exploration Holding AB (publ) är en koncern som utreder förutsättningarna för hållbar utvinning av identifierade mineralprojekt. Bolagets affärsidé är att, i första hand prospektera och utveckla hållbara och högkvalitativa apatit- och järnmalmsförekomster och bli en hållbar råvaruleverantör till europeisk industri i den pågående klimatomställningen. GRANGEX avser att Dannemoragruvan vid driftstart blir den första koldioxidfria järnmalmsgruvan, samt att projektet GRANGEX Apatit i Grängesberg ska bli den första fossilfria producenten av apatit.

FISN-kod: GRANGESBER/SH

grangex.se