Graninge köper Kährs energianläggning i Nybro

Graninge köper Kährs energianläggning i Nybro Graninge köper affärsområdet Energy inom golvtillverkaren AB Gustaf Kähr. Affärs-området omfattar en kraftvärmeanläggning för produktion av el och värme samt en anläggning för produktion av träbränsle. Graninge övertar samtidigt leveranserna av el och värme till fabriken i Nybro. Affären genomförs före årsskiftet. Det finns ett mångårigt samarbete mellan Graninge Kalmar Energi och Kährs. Golvfabriken i Nybro förser Kalmar med träavfall för produktion av fjärrvärme. Så sent som för två år sedan slöts ett avtal mellan parterna om leveranser av drygt 45.000 ton träbränsle årligen - ett avtal som gäller i ytterligare fyra år. Vi ser den här affären som en naturlig utveckling av det fina samarbete som vi genom åren haft med Kährs, säger Ulf Gunnarsson, affärsområdeschef för Graninge Värme och VD för Graninge Kalmar Energi: -- Genom det långsiktiga samarbetet stärker vi ytterligare vår position som ledande energiföretag. Det ökar förutsättningar för fortsatta satsningar i regionen runt Nybro och Kalmar, fortsätter en nöjd Ulf Gunnarsson. Jag är övertygad om att den nya ägaren till energianläggningen bättre kan tillvarata den potential, som finns i denna anläggning, säger Lennart Orsander, t.f. VD och koncernchef på Kährs: - Vi har med denna affär också säkerställt en långsiktig lösning, där Graninge även i framtiden kommer att utnyttja biobränsle från Kährs. Affärsområde Energy har 18 anställda som sköter energianläggningen i Nybro och som följer med till den nye ägaren. Energianläggningen förser både AB Gustaf Kährs fabrik med värme och nybroborna med fjärrvärme. Graninge Kalmar Energi har ett 100-tal anställda och omsätter cirka 360 miljoner kronor per år. För mer information: Ulf Gunnarsson, VD i Graninge Kalmar Energi, 070-512 51 70 Kalle Karlsson, Graninges informationschef, 070-683 4343 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/16/20021216BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/16/20021216BIT00830/wkr0002.pdf