Graninge säljer fjärrvärmen i Nordmaling till Sydkraft

Graninge säljer fjärrvärmen i Nordmaling till Sydkraft Graninge och Sydkraft har kommit överens om att Graninge säljer fjärrvärmen i Nordmaling till Sydkraft. Affären innebär att Graninge överlåter samtliga aktier i Nordmalings Energiverk AB till Sydkraft för 12 miljoner kronor. Nordmalings Energiverk, som omsätter cirka 5 miljoner kronor, producerar och distribuerar fjärrvärme i Nordmalings kommun. Energileveranserna till bolagets kunder uppgår till omkring 12 GWh. -- För Graninges vidkommande är detta en logisk affär, säger Ulf Gunnarsson, VD för Graninge Värme i en kommentar. I och med Graninges avyttring av Skog & Trä-rörelsen, där sågen i Rundvik ingick, är Nordmaling inte längre något av våra kärnområden när det gäller värmeverksamheten. Rundvikssågen är en viktig komponent i den infrastruktur som gäller för fjärrvärmen i Nordmaling. -- Sydkraft satsar aktivt på den norrländska värmemarknaden och köpet av Nordmalings Energiverk är ett led i detta, säger Sydkraft Värme Norrlands VD Torbjörn Granström. Vi har sedan tidigare ett utvecklat samarbete med både Masonite och Rundvikssågen och förstärker nu vår närvaro i området. Ytterligare upplysningar lämnas gärna av Ulf Gunnarsson, Graninge Värmes VD, tel 070-512 51 70, Kalle Karlsson, Graninges informationschef, tel 08-753 68 60 eller Torbjörn Granström, VD i Sydkraft Värme Norrland, tel 060-19 67 01. Utsänt av: Sydkraft Värme Norrland AB, Torbjörn Tärnhuvud, tel 0705-29 67 04. Graninge AB, Kalle Karlsson, 08-753 68 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/17/20030117BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/17/20030117BIT00200/wkr0002.pdf