SL väljer Graninges el till tunnelbanesystemet

SL väljer Graninges el till tunnelbanesystemet Storstockholms Lokaltrafik, SL, och Graninge Energimarknad har ingått ett femårigt samarbetsavtal. Avtalet innebär bl a att Graninge under åren 2003-2007 kommer att leverera el till tunnelbanesystemet i Stockholm. De årliga elleveranserna omfattar 355 GWh (miljoner kilowattimmar) och gäller förnyelsebar el. Uppgörelsen gäller all el till tunnelbanan, järnvägen och spårvägen som tillhör SL. Det omfattar således även Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan. För SL har det varit viktigt att välja en elleverantör som erbjuder förnyelsebar - dvs grön - el bestående av 95 procent vattenkraft samt 5 procent vindkraft, och som dessutom kan bli en aktiv part i marknadsföringen. Jonas Strömberg, miljöansvarig hos SL, säger i en kommentar: -- SL är Sveriges största persontransportör med 2,4 miljoner resor per dag i Stockholmsregionen och arbetar aktivt för att öka andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken. Med valet av energileverantör vill vi fortsätta att stärka företagets miljöprofil. Vi tycker att Graninge med dess goda miljöprestanda och erkänt goda miljöprofil är en utmärkt partner i det avseendet. Lars Molde, VD för Graninge Energimarknad, uppskattar mycket uppgörelsen med SL: -- Graninge har en unik position bland svenska elleverantörer eftersom vi endast producerar grön el, som huvudsakligen kommer från förnyelsebar vattenkraft. Vi gläder oss mycket över det erkännande som SL har givit oss i och med avtalet. För Graninge innebär detta ett viktigt steg framåt på storkundsmarknaden i Stockholm. Sedan tidigare trycks de flesta större dagstidningar med grön el från Graninge. Vi tycker det är trevligt att stockholmarna nu även kommer att transporteras av SL med grön el från Graninge. Ytterligare upplysningar: Lars Molde, VD för Graninge Energimarknad, 08-753 5024 Kalle Karlsson, informationschef, Graninge AB, 08-753 6860 Börje Henriksson, SL Infrateknik, 08-686 1600 Jonas Strömberg, miljöansvarig SL, 08-686 1600 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00270/wkr0002.pdf