Granngården arrangerar hönskurs i Halmstad

Trenden att skaffa höns fortsätter att växa och nu arrangerar Granngården i Halmstad sin första egna hönskurs onsdagen 10/2.

– Det är väldigt roligt att intresset för höns är så stort här i Halmstad. Med vår hönskurs hoppas vi att fler ska få chans att lära sig massor om höns samt knyta kontakter, säger Anders Jarving, butikschef Granngården Halmstad.

Här är fem tips på vad du bör tänka på när du skaffar höns:

• Sök upp informationen innan du köper djuret. Till exempel vilka behov de har, vad de äter och hur de bör bo.
  • Se till att ha bra ytor för hönsen så att de kan gå fritt.
  • Se till att ha tid för dem. Även om de är lättskötta tar de viss tid i anspråk.
  • Visa hänsyn till eventuella grannar. Visa raser låter mer än andra.
  • Kolla upp vilken sort som är en bra nybörjarhöna, till exempel Faveroll, Dvärgkochin och Hedemora.

Är du sugen på att lära dig mera?

Fakta Granngården Hönskurs:

Var: Granngården i Halmstad.
När: Onsdagen 10/2 klockan 18.30–20.30
Utbildare: Laholms Fjäderfä klubb
Kostnad: 300: - och då ingår medlemskap i Laholms Fjäderfä klubb under 2016.

Anmälan om deltagande (senast 2/2) mejlas till: butik.halmstad@granngarden.se  eller via tel. ner 035-152180.
Antalet platser är begränsat, först till kvarn!

Mer information:

Se fler tips från hönsexperten
Tips på
hur du bygger ditt eget hönshus
Läs mer om Jordbruksverkets
regler .

Anders Jarving, butikschef Granngården Halmstad, tel. nr 035-152181.
anders.jarving@granngarden.se

Granngården är en rikstäckande butikskedja med 109 butiker i Sverige. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård. Våra kunder kan välja att handla i någon av våra 109 butiker, från Ystad i syd till Gällivare i norr. De kan även handla dygnet runt på www.granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 550 anställda som omsätter ca 1,6 miljarder kr. Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser. Vi står för kunskap och inspiration. Följ grannliv.se där du kan ta del av många tips!