Granngården instiftar nytt elevstipendium för levande landsbygd

I vår tar en rad elever studenten på naturbruksprogram landet runt. Glädjen kommer att vara extra stor för ett tjugotal elever som valts ut av lärarna att bli årets Granngården-stipendiat. Prissumman på sammanlagt 5000 kronor delas ut till en elev som särskilt utmärkt sig.

Granngårdens VD Mikael Nordin förklarar varför man har instiftat stipendiet:
– För oss är det viktigt att Sveriges landsbygd hålls levande. Till det krävs en ung engagerad generation och nytänkande. Granngården-stipendiet är vårt sätt att uppmuntra till det.

Siffror från Skolverket visar att andelen elever som har Naturbruksprogrammet som förstahandsval minskat något de senaste fem åren. Mikael Nordin:
– Den starka trend vi ser just nu med ökat intresse för närproducerad mat tror och hoppas vi kommer att förändra den bilden. På Granngården vill vi vara en inspirationskälla för alla som vill leva närmare djur och natur.

Granngården är en butikskedja med 110 butiker runt om i Sverige. Företaget vänder sig till alla som arbetar med djurhållning, lantbruk eller är trädgårdsintresserade via butiker, postorder och e-handel. Huvudkontoret ligger i Malmö och man omsätter cirka 2 miljarder kronor per år.

Högupplösta bilder finns för nedladdning på
www.cisionwire.se/granngarden

Bilderna får endast användas i anslutning till Granngården-stipendiet. Fotografens, Anders Roths namn måste anges.

Lista över gymnasium där stipendiet delas ut bifogas, men uppdateras löpande.

För mer information, kontakta lena.hillstedt@granngarden.se, 040-31 32 48.

Granngården är en rikstäckande butikskedja med ca 107 egna butiker i Sverige. Våra kunder kan även handla dygnet runt på granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 800 anställda som omsätter ca 2 miljarder kr. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård.
Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser.

Snabbfakta

Mikael Nordin, VD Granngården