Granngården lanserar 41 kontantfria butiker

Efter lyckat test hos Granngården-butiken i Västervik lanserar nu kedjan ytterligare 41 butiker som blir kontantfria från och med 1:a april 2020.

Vi ser att användandet av kontanter i våra butiker stadigt sjunker då våra kunder i större utsträckning betalar med kreditkort, via faktura eller via Klarna säger Olof Fransson, VD för Granngården. Vi gjorde ett test i vår nya butik i Västervik som vi öppnande i april ifjol. Detta test har fallit väldigt väl ut så efter en intern analys samt lokal förankring hos respektive butikschef lanserar vi nu ytterligare 41 butiker som blir kontantfria from 1:a april fortsätter Olof.

Fördelarna är främst personalens och kunders säkerhet samt mindre miljöpåverkan. Vi eliminerar risken för kontantrån samt bidrar på detta sätt till mindre transporter av kontanter till och från våra butiker avslutar Olof.

Följande Granngården-butiker är kontantfria fr.o.m. 1:a april:

Alingsås
Östersund

Olof Fransson, landschef Granngården
E-post: olof.fransson@granngarden.se

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 110 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 850 anställda och en omsättning på cirka 2,1 miljarder kronor per år.