Granngården lanserar eget vatten

Nyligen lanserade Granngården sin egen miljövänliga plastkasse. 2019 fortsätter hållbarhetsarbetet – nu erbjuder Granngården sina kunder ett naturligt mineralvatten av högsta klassificering.

Vi tror att människor mår bra av ett liv i samklang med djur och natur. Vi skänker därför 1 krona per såld flaska till UNICEF så att fler människor får tillgång till rent vatten! Säger Christina Strozyk, miljö- och kvalitetsansvarig på Granngården.

Källan där Granngårdens vatten kommer från ligger i ett naturskyddat område fritt från trafik och bekämpningsmedel. Med ursprung från grundvattenreservoarer produceras vattnet i en anläggning i norra Tyskland som lägger stor vikt vid klimat och miljö.

Anläggningen Co2-certifierad då energin som används kommer från solcellspaneler, monterade på produktionsbyggnadernas tak. Produktionen i sig är energisnål, dessutom tillämpar de transporttjänster som används ”Eco-driving” och utförs av företag som har ISO-miljöcertifikat.

Det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett alternativ där hela hanteringen och produktionen av vårt Granngården-vatten är Co2-neutral, fortsätter Strozyk.

Mineralvattnet kommer i PET flaskor där 50% av materialet som används är återvunnet. Flaskorna görs av små embryon som blåses upp strax före tappning, vilket reducerar onödig transport. Vattnet tappas därefter från en skyddad underjordisk källa i slutet system vilket garanterar renlighet och hög kvalitet.

UNICEF har som önskemål att vi köper in vattenreningstabletter för beloppet, vilket vi med stolthet kommer göra. Det känns otroligt bra och väldigt viktigt att kunna hjälpa till att bidra till renare vatten i utsatta områden, avslutar Strozyk.

Granngårdens vatten finns både som stilla och kolsyrat alternativ. Det säljs i flaska om 50 cl där priset är 14:90 st eller 6 för 59:-.

Analytisk sammansättning (mg/L):
Vätekarbonat 120mg
Sulfat 3mg
Klorid 12mg
Magnesium 3mg
Natrium 10mg
Nitrat < 1mg
Kalium 1mg
Kalcium 36mg
Florid < 0,01mg

Christina Strozyk, Miljö- och kvalitetsansvarig Granngården
E-post: christina.strozyk@granngarden.se
Telefon: 040-31 32 72

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 111 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 800 anställda och en omsättning på cirka 2 miljarder kronor per år.

Vi skänker 1 krona per såld flaska till UNICEF så att fler människor får tillgång till rent vatten!
Christina Strozyk, Miljö- och kvalitetsansvarig på Granngården