Granngården vill engagera fler till att bli hemmaodlare!

Årsskiftet innebar även säsongskifte i sortimentet när odlingssäsongen drar igång i Granngårdens 112 butiker. Som ett led i att inspirera människor att leva ett jordnära liv lägger Granngården stort fokus på förkultivering.
- Efterfrågan på fröer och jord har ökat succesivt med åren i takt med att fler och fler upptäcker odlingsglädjen, säger Lena Omma, Butikschef Barkarby.

Granngården brinner för det jordnära livet och vill inspirera fler till att odla när vi nu äntrar den mest spännande fasen inom odling och frösådd; förkultivering. Det är nu fröer läggs i fuktig såjord och sådden ställs varmt för att sedan spira till plantor. För att få en riklig skörd framåt sommaren är det därför nu hög tid att så grönsaker och blommor.

I år lanserar Granngården en premiumjord som är naturgödslad och KRAV-godkänd. Jorden passar bra för plantering av små och stora krukor, pallkragar, växthus och trädgårdsland. 69:90 st eller 4 för 199 kr. I år finns även en ny serie, jordkompisar, som du blandar i din jord om du till exempel behöver anpassa den efter specifika växter eller förhållanden. I serien ingår biokol, odlingssand, lera, pimpsten och maskgödsel. Påsarna innehåller 4 liter, 79:90 styck.

Med bra redskap blir trädgårdsarbeten roligare och för att göra din odling smidigare har Granngården även ett stort sortiment av odlingstillbehör. Nytt för i år är Jordskopan Green Basics från Elho som har ett rejält och följsamt handtag för lättare hantering av jord och plantering, 39:90. Händerna skyddar du med bekväma trädgårdshandsken Tegera Infinity. Den är perfekt för precisionsarbete i såväl torra som fuktiga förhållanden, 39:90.

Hydroponisk odling
Årets nyheter innefattar även trenden hydroponisk odling, en växtodling där du istället för att odla i jord skapar en konstgjord miljö där växtnäring tillförs rötterna i en vattenlösning. Det enda som behövs när du odlar hydroponsiskt är vatten, näring och ljus! Fördelarna talar tydligt: här slipper hemmaodlaren släpa på tung jord och får dessutom mer plats att odla på. Det gör att odlingsprocessen är renare och omskolningsprocessen blir lättare. Tekniken innebär att fler kan odla ätbart hemma på liten yta och med mycket liten insats när odlingslusten faller på.

Kryddor och örter lämpar sig utmärkt att odla hydroponiskt. Med odlingskitet ’Kökets kryddor’ kan du ta vara på ljuset från köksfönstret och odla mycket smak på liten yta. I kitet ingår en odlingsbox och fröer till tre såomgångar av mosskrusig persilja, slätbladig persilja, basilika eller dill, 89:90. Och varför inte prova på nya komposteringsmetoden Bokashi i förlängning till odlingen? Greenlines Urban Garden omvandlar köksavfallet till näringsrik kompost samtidigt som näringsvatten utvinns till dina blommor. 499 kr.

Granngården vill engagera kunder att ta hand om och vårda naturen. Att engagera genom odling skapar både ett hållbart miljötänk, en rolig gemenskap och bidrar till kunskap om naturens kretslopp. Första upplagan av kundmagasinet Grannliv är i år därmed helt dedikerat till temat och finns att hämta gratis i butik från vecka 5, fullt av spännande läsning, inspiration och tips. Sätt ett frö, se det gro och följ utvecklingen från frö till planta. Ta del av odlarglädjen tillsammans med dina nära och kära!

I Granngårdens sortiment hittar du allt du behöver för att komma igång med förkultiveringen oavsett om du odlar i jord eller vatten. Välj från ett stort urval av fröer, odlingstillbehör som drivbänkar och drivhus, miniväxthus, växtbelysning och jord. Handla i någon av Granngårdens 112 butiker runt om i landet eller på granngården.se.

Sofia Ståhlros, Innehållsansvarig Granngården
E-post: sofia.stahlros@granngarden.se
Telefon: 040-313240

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 112 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 800 anställda och en omsättning på cirka 1,9 miljarder kronor per år.

Efterfrågan på fröer och jord har ökat succesivt med åren i takt med att fler och fler upptäcker odlingsglädjen.
Lena Omma, Butikschef Barkarby