Granngårdens kassar blir miljövänligare

Det tar ungefär 10-20 år för en plastpåse att sönderdelas till mikroplast, men flera hundra år innan mikroplasten i sin tur helt försvunnit. För Granngårdens nya kasse tar det cirka 8 månader, säger Alexandra Dagberg, ansvaring inköpare på Granngården.

Granngården har idag ett brett sortiment av miljömärkta produkter och som ett led i deras hållbarhetsarbete väljer företaget nu att byta ut sina plastkassar till ett mer miljövänligt alternativ i bioplast, där den nya kassen produceras av stärkelse från spillmaterial vid spannmålshantering.

Efter att lagen om att butiker måste ta betalt för plastpåsar trädde i kraft 2017 kunde vi se att efterfrågan minskade något. Däremot var den tillräckligt hög utifrån ett miljöpåverkanperspektiv. Därför är vi väldigt stolta över att nu kunna erbjuda våra kunder en kasse som är biologisk nedbrytbar och går att kompostera, säger Dagberg.

Den nya kassen består av Mater-Bi bioplast vilken är baserad på majsstärkelse, cellulosa och vegetabiliska oljor. Den går att förbränna, är 100% förnybar samt godkänd och certifierad som komposterbar av EU.

Vid förmultnings- och komposteringsprocessen bryts kassen ner till kompost vilket gör den utmärkt att slänga hushållsavfall i, fortsätter Dagberg.

Alla råvaror odlas, skövlas och produceras i Italien. Fabrikerna följer de hårt ställda krav gällande miljö, utsläpp och arbetsvillkor som gäller inom EU. Det är heller inga långa avstånd mellan fabrikerna, vilket är en positiv miljöaspekt.

Kassen rullas ut i butikerna under julhandeln och ska i början av 2019 vara utbytta i samtliga 111 Granngården-butiker. Även de större bärkassarna med Granngårdens välkända motiv som tidigare bestått av plast uppdateras samtidigt och kommer bestå till 70% av återvunnet material.

Ett av våra ledord är jordnära och nu kan vi erbjuda miljövänligare alternativ oavsett hur mycket våra kunder väljer att handla, avslutar Dagberg.

Sofia Ståhlros, Marknadsansvarig Granngården
E-post: sofia.stahlros@granngarden.se
Telefon: 040-313240

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 111 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 800 anställda och en omsättning på cirka 2 miljarder kronor per år.

Vi är väldigt stolta över att nu kunna erbjuda våra kunder en kasse som är biologisk nedbrytbar och går att kompostera.
Alexandra Dagberg, ansvarig inköpare på Granngården