Nytt premiumfoder till din katt

Hösten 2017 lanserade Granngården den norska hundfoderserien Appetitt. Det blev en stor succé och därför väljer nu Granngården att även satsa på fodret till katt. Det som utmärker superpremiumfodret Appetitt är att serien lägger vikt på smak, energibehov samt att fodret är närproducerat av nordiska råvaror.

I Sverige har vi runt 1 440 000 katter – allt från raskatter till blandraser och bondkatter. De flesta katter går ut och in som de vill och har en aktivitetsnivå som varierar beroende på ras, ålder och livsstadium. Katterna är dessutom kräsna och noga med vad de äter.

-          Med detta som utgångspunkt tillsammans med lång erfarenhet från utveckling och produktion av hundfoder satsar vi nu på ett superpremiumfoder även för katter. Seriens sju sorter är anpassade för allt från små kattungar till stora kattraser och finns i varianter för hud- och pälskvalitet samt steriliserade katter, säger Camilla Lantz, kategorichef husdjur på Granngården.

Kattfoder – en vetenskap

Alla som äger ett husdjur vet hur viktigt fodret är, det är den viktigaste faktorn för att djuren ska ha det bra. Utan riktigt foder kan djuren bli sjuka, trötta och försämra pälskvalitén.

-          Katter är speciellt spännande med tanke på att de är klassiska rovdjur med ett speciellt näringsbehov. Bland annat föredrar de animaliskt eller marint protein och fett, de har ett mycket högt proteinbehov – och effektiva till att utnyttja protein som energikälla, de äter många och små måltider dagligen, har låg preferens för salt och saknar förmåga till smaka sötma, säger Lantz.

-          Fysiskt sett har katter en kort matsmältningsprocess som kräver ett foder med hög smältbarhet. Allt detta är noga sammansatt i Appetitt Cat, fortsätter Lantz.

Hållbart och miljövänligt

Appetitt Cat består huvudsakligen av norska råvaror där kyckling och lax är de viktigaste proteinkällorna. Att Appetitt produceras i Norge där råvarorna inte transporteras över stora avstånd bidrar till reducerat utsläpp, klimatgaser och generella miljöbelastningar. Råvaror och färdig kattmat testas med jämna mellanrum med hänsyn till näringsvärde vid Norska Universitetet för Miljö- och Biovetenskap. Norge är dessutom det land i världen med strängast offentlig kvalitetskontroll på råvaror för djurmat. I tillägg har vi stränga interna kvalitetskrav. Exempel är nolltolerans för salmonella och GMO-råvaror.

-          Lanseringen av Appetitt hundfoder blev otroligt uppskattad, genom att nu erbjuda Appetitt även till katter hoppas vi kunna göra ännu fler av våra kunder och deras husdjur glada, avslutar Lantz.

Appetitt finns i samtliga Granngårdens butiker och på granngården.se för beställning.

Sofia Ståhlros, Marknadsansvarig Granngården
E-post: sofia.stahlros@granngarden.se
Telefon: 040-313240

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 112 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 800 anställda och en omsättning på cirka 2 miljarder kronor per år.

Lanseringen av Appetitt hundfoder blev otroligt uppskattad, genom att nu erbjuda Appetitt även till katter hoppas vi kunna göra ännu fler av våra kunder och deras husdjur glada.
Camilla Lantz, kategorichef husdjur på Granngården