Per Sigvardsson avgår som VD för Granngården

Efter 2,5 år väljer Per Sigvardsson att lämna posten som VD för Granngården.

- Det har varit en helt fantastik resa med Granngården där vi på kort tid åstadkommit helt extrema saker tack vare ett enastående engagemang och en fabelaktig insats från hela organisationen, säger Per Sigvardsson.

Vad är det som har utvecklats på Granngården under de sista 2,5 åren

• Skapat Granngårdens kultur med mer Vinnarmentalitet
  • Lanserat växthuset som är en detaljhandelsskola med talang- och ledarutveckling
  • Sålt bolaget till ny ägare
  • Förflyttat vårt varumärke och stärkt positionen med över 5 procentenheter
  • Startat igång ett nytt ERP system och implementerat ett prisvinnande varuförsörjningssystem
  • Lanserat servicekonceptet Grannhjälpen och en ökad satsning på tjänster, trädgårdsmaskiner och skog
  • Tagit en marknadsledande position på foder
  • Utvecklat och lanserat ett fantastiskt Häst- & Ryttarkoncept
  • Blivit betydligt mer digitala (kundklubben, Grannliv, marknadsföring, online)
  • Rivit silos och skapat en mer nätverkande organisation
  • Levererat en kraftig försäljningstillväxt både i butik och på näthandel
  • Ökat kundfokus i hela kedjan och börjat bygga vår kundresa

- Jag kommer att sakna människorna på Granngården, både på servicekontoret och ute i butikerna, och den jordnära kulturen kommer för alltid att vara en del av mig. Jag är så otroligt stolt över att vi tillsammans byggt detaljhandelskultur och en extrem genomförandekraft i hela organisationen. Vi är på en resa och vi är långt ifrån färdiga, men nu väljer jag att lämna över ansvaret till nya krafter som skall ta Granngården till nästa nivå, avslutar Per Sigvardsson.

Per kommer att kvarstå som VD hela 2017 för att första januari 2018 lämna över till Johnny Andersson som idag är chef för Affärsutveckling och vice VD för bolaget. Johnny kommenterar:

- Det är såklart spännande och en utmaning som jag har stor respekt inför. Vi är på helt rätt väg och vi kommer att fortsätta i samma riktning! Granngården som företag är fantastiskt med fantastiska medarbetare och jag ser verkligen fram emot allt som ligger framför oss!

För mer information kontakta:

Per Sigvardsson, avgående VD Granngården, 040-31 32 12, per.sigvardsson@granngarden.se

Johnny Andersson, tillträdande VD Granngården, 040-31 32 34, johnny.andersson@granngarden.se

Granngården har varit en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi bred kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Granngården vänder sig till alla människor som vill leva det jordnära livet. Med 111 butiker runt om i Sverige, samt vår e-handelsbutik, är vi den kunniga och hjälpsamma grannen som inspirerar och underlättar för människor som vill leva jordnära. Vi erbjuder rejäla produkter och tjänster, kloka råd och massor av inspiration. Vårt huvudkontor är placerat i Malmö. Vi har cirka 800 anställda och en omsättning på cirka 1,9 miljarder kronor per år.

Det har varit en helt fantastik resa med Granngården där vi på kort tid åstadkommit helt extrema saker tack vare ett enastående engagemang och en fabelaktig insats från hela organisationen.
Per Sigvardsson, avgående VD Granngården