Per Sigvardsson från Elgiganten blir ny VD på Granngården

Styrelsen har utsett Per Sigvardsson till ny VD för Granngården med tillträde den 1 augusti 2015. Per Sigvardsson kommer närmast från elektronikkedjan, Elkjöp/Elgiganten där han varit vd och Nordisk COO.

VD-bytet sker med anledning av att nuvarande VD Peter Hein tidigare meddelat styrelsen att han önskar lämna Granngården eftersom det uppdrag han engagerades för nu är slutfört och nya utmaningar hägrar. Rekryteringen påbörjades för tid sedan och Peter kvarstår som bolagets VD till dess Per tillträder den 1 augusti.

– Det har varit roliga år på Granngården med stora förändringar, positiva medarbetare och en positiv finansiell utveckling. Mitt inhopp, som från början bara var temporärt har kommit att bli mer än sex år. Jag kommer att sakna alla personliga möten med Granngårdens engagerade medarbetare både på kontoret och i butikerna, säger Peter Hein.

– Jag beklagar att Peter har valt att lämna bolaget men jag har förståelse för hans beslut. Granngården har utvecklats väl de senaste åren och en bra grund är på plats för fortsättningen. Vi önskar Peter lycka till med nya utmaningar framöver, säger styrelsens ordförande Ulf Mattsson. Samtidigt är det roligt att välkomna Per Sigvardsson som VD för Granngården. Per har över 20 års gedigen erfarenhet från svensk och nordisk detaljhandel vilket vi nu kommer att få glädje av. Hans stora kompetens på kopplingen mellan butiksförsäljning och e-handel är spännande då detta är ett strategiskt viktigt område, säger Ulf Mattsson.

– Jag har ett mycket positivt intryck av Granngården och det skall bli spännande att få arbeta med ett bolag med helt andra produkter. Jag tror att min erfarenhet från svensk detaljhandel i stark tillväxt kommer att kunna bidra till Granngårdens fortsatta utveckling. Jag ser också framför mig att bolaget behöver fortsatt jobba med sin positionering och marknadsföring för att ytterligare växa inom sina kärnområden, avslutar Per Sigvardsson.

Peter Hein, VD, Granngården, 040 313259, peter.hein@granngarden.se

Ulf Matsson, styrelseordförande Granngården, 070 9760466

Granngården är en rikstäckande butikskedja med 109 egna butiker i Sverige. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård. Våra kunder kan välja att handla i någon av våra 109 butiker, från Ystad i syd till Gällivare i norr. De kan även handla dygnet runt på www.granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 550 anställda som omsätter ca 1,6 miljarder kr. Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser. Grönare odling och gladare djur! www.granngarden.se