Så hjälper du småfåglarna i vinter

Liva upp din trädgård i vinter och hjälp samtidigt småfåglarna att överleva. Granngårdens fågelexpert tipsar om hur du lockar fram olika sorters småfåglar.

– Att ha en giftfri trädgård utan kemiska bekämpningsmedel är väldigt viktigt för att fåglarna ska trivas. Visst ökar antalet insekter då men dessa lockar i sin tur till sig fåglar som äter upp dem. Det blir en naturlig insektsbekämpning som alla vinner på, säger Daniel Green, naturguide och fågelexpert hos Granngården.

Sverige har ett brett urval av småfåglar i jämförelse med andra länder där kemisk insektsbekämpning är betydligt vanligare, berättar Daniel Green. Idag är det däremot svårare för fåglarna att hitta ihåliga gamla träd, därför är fågelholken en god idé.

Daniels tips för att locka småfåglar till trädgården

• Börja mata fåglarna redan på hösten, så fåglarna hittar din trädgård innan vintern. Glömmer du fylla på mat försvinner de kanske till grannen.
  • En varierande trädgård med både kortklippta ytor och vildvuxna områden där blommor, olika sorters gräs och ogräs får frodas är allra bäst. De vilda ytorna lockar till sig insekter som fåglarna äter och en kortklippt gräsmatta lockar till sig arter som sädesärla och trastar som gärna pickar efter mat där.
  • Ha vatten i trädgården. Finns det inte naturligt kan du bygga en damm eller sätta upp ett enkelt fågelbad.
  • Fågelholkar är uppskattat och många småfåglar häckar gärna i dem. Holkhålets storlek är avgörande för vilka arter som flyttar in. En liten blåmes flyttar till exempel inte in i en holk med stort hål vilket exempelvis en talgoxe gärna gör.
  • Vill du locka till dig flera olika sorters fåglar under vintern är det också en fördel att ha flera foderplatser med automater eller fågelbord och att lägga ut olika sorters mat.
  • Fågelmatare ska vara utformade så att maten hålls torr och fåglarnas spillning inte hamnar i den.  Fågelmatare med skyddsnät som stänger ute större fåglar, katter och andra smådjur är givetvis positivt.
  • Rent näringsmässigt så är feta solrosfrön, hampfrön och jordnötter optimala för våra småfåglar. De flesta fåglar gillar även bröd men det innehåller inte alls lika mycket näring. I synnerhet under vinterhalvåret är det därför extra viktigt att inte enbart lägga ut bröd.
  • När det är kallt gör fåglarna av med extra mycket energi, talgbollar är därför livsnödvändiga för de flesta fåglar under vintern.

Mer information:
Läs bifogad viltfågelguide för mer tips och idéer.

Kontakt:
Sofia Ståhlros, kommunikatör Granngården, Tel nr 040-31 32 40
sofia.stahlros@granngarden.se

Granngården är en rikstäckande butikskedja med 108 butiker i Sverige. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård. Våra kunder kan välja att handla i någon av våra 108 butiker, från Ystad i syd till Gällivare i norr. De kan även handla dygnet runt på www.granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 550 anställda som omsätter ca 1,6 miljarder kr. Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser. Grönare odling och gladare djur!