Trädgårdstips från Granngårdens expert – juli till september

- Emma Johansson listar sommaren och höstens smarta trädgårdstips.

– Det är nu det ska njutas av trädgården. Det är blommor, frukter och semester! Om man gjort ett bra förarbete så är det bara lite mysigt småpyssel på sensommaren och tidig höst, säger Emma Johansson.

JULI
Vattna när det behövs, håll borta ogräset och rensa en jordgubbe då och då. Men framför allt – njut av att sommaren är här.

• Plantera bort ohyran: Plantera Tagetes kring tomater, rosor och andra växter som ofta drabbas av ohyra. De producerar ett ämne som bladlöss och annan ohyra undviker. Även salvia, lavendel och timjan sägs skydda rosor från ohyreangrepp.
  • Smart ogrässkydd: Ogräs med rejäla rätter såsom åkervinda och nässlor kan du få bort med hjälp av tidningar på jorden som du sedan täcker med några centimeter jord. Sedan kan du så ovanpå. Då växer inget ogräs men vattnet når ändå ner. Läs mer om Eftersådd – ny metod mot mossan.
  • Underhållsgödsla dina rosor.
  • Undvik jord under naglarna: Om du trycker in lite hård tvål under naglarna innan du börjar gräva i trädgården hindras smuts och jord från att fastna. Efteråt sköljer man bara med vatten.

AUGUSTI
Dags att ta fram glasburkar och familjerecepten. Kanske inspireras att pröva något nytt? Nu ska skafferi och frys fyllas.

• Skördemånaden: Skörda inte för mycket åt gången. Många grönsaker som ärtor och squash ger större skördar om man tar lite i taget.
  • Träd och buskar: Nu kan du plantera barrträd och beskära träd och buskar.
  • Torka och frys örter: Vissa örter som till exempel fänkål, anis, koriander, kummin och dill mår bäst av att torkas. Gräslök, salvia och persilja passar bättre att frysa. Packa dem tätt i små tätslutande påsar och stoppa i frysen.

SEPTEMBER
Även om kvällarna har blivit svalare har inte allt stannat av, ger du växterna en sista höstgödsling hjälper du dem att förbereda sig inför vintern.

• Äpplen: Skörda varsamt och behåll skaftet för längre hållbarhet. En äppellåda bör inte ha mer än två lager äpplen och ska sedan stå svalt.
  • Beskära: Beskär sommarblommande ljung och stenfruktsträden.
  • Anlägg gräsmatta: Hösten är perfekt att så gräs. Risken att ogräs ska etablera sig är mindre men temperaturen bör vara över 10 grader. Läs mer om hur du anlägger en gräsmatta.
  • Plantera ut vårlökar och frön: Då gror de snabbare på våren men viktigt att inte göra det för tidigt så att de gror redan på hösten. Precis innan tjälen går i marken är perfekt. Morot, palsternacka, rättika, spenat, svartrot, dill, persilja, gräslök och sallad går utmärkt så på hösten. Även blåklint, ringblomma, sömntuta och atlasblomma.

Emma Johansson, kategori Trädgård Granngården, tel nr 040-31 32 23

emma.johansson@granngarden.se

Granngården är en rikstäckande butikskedja med 109 butiker i Sverige. Granngården vill underlätta vardagen, ge kunskap och inspirera människor som privat eller professionellt har lantbruk & skog, djur och trädgård. Våra kunder kan välja att handla i någon av våra 109 butiker, från Ystad i syd till Gällivare i norr. De kan även handla dygnet runt på www.granngården.se. Under varumärket Nordpost bedriver vi postorder mot företag. Vi är drygt 500 anställda som omsätter ca 1,7 miljarder kr. Vi erbjuder kunderna hög kompetens och ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser. Grönare odling och gladare djur!