Dockpyssel frias av granskningsnämnden

I SVT:s barnprogram Philofix i Bolibompa sa programledaren ”för nu är slutet nära” och stack saxen i en dockas bakhuvud. Sen petade hon ut dockans ögon och stack saxen i dockans bål. Inslaget friades av granskningsnämnden.

Det var många som reagerade på SVT:s inslag om dockpysslet i Philofix när det sändes den 18 november förra året. Anmälarna tyckte bland annat att programledaren ”torterade” och ”styckmördade” dockan som var lik en riktig bebis. Nämnden har i sin bedömning uttryckt förståelse för att inslaget med dockan kunde uppfattas som obehagligt och skrämmande men ansåg att det inte uppmanade till att skada andra människor eller på annat sätt stred mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft (beslut 13/02662).

SR fälls för otillbörligt gynnande av företag

Granskningsnämnden har fällt Sveriges Radio P4 Halland för ett inslag i programmet Carlsson & Co. Programmet som sändes den 9 september förra året skildrade en kvinna som drev en ekologisk örtodling och ett ekologiskt ”Bed and Breakfast”. Nämnden ansåg att fokuseringen på företagets tjänster och produkter medförde ett gynnande som gick utöver vad som var motiverat av ett informations- eller underhållningsintresse (beslut 13/01996).

SVT fälls för osakligt inslag om Uppsala universitet

Ett inslag i Västerbottennytt som sändes den 1 oktober förra året handlade om en kurs vid Uppsala universitet. Nämnden ansåg att SVT inte hade visat stöd för påståendet i inslaget om att kursen ”uppmanar” till civil olydnad. Inslaget stred därför mot kravet på saklighet (beslut 13/02387).

Nämnden friade ett inslag om Fremskrittspartiet i Rapport i SVT (beslut 13/01985), ett avsnitt av Uppdrag granskning om en vårdnadstvist (beslut 13/01966), ett inslag i Nyheterna i TV4 om Hells Angels och PayBack Sverige (beslut 13/02080), SVT-dokumentären Maria och skuggan om en boxare (beslut 13/02331) och ett inslag i SVT:s Rapport om bränder i Australien (beslut 13/02352).

Nämndens alla beslut finns att läsa på vår webbplats www.mrtv.se/sv/Sok-arende/Granskning/

Johannes Wik, 08-580 070 33