Nyhetsinslag i SVT om kyrkovalet fälls för partiskhet

Granskningsnämnden för radio och tv har fällt två inslag om valkampanjer inför kyrkovalet i det regionala nyhetsprogrammet ABC. Nämnden ansåg att inslagen stred mot kravet på opartiskhet i SVT:s sändningstillstånd (beslut 13/02040).

Inslagen sändes i ABC den 15 september 2013 och handlade om att valkampanjerna inför kyrkovalet på internet hade blivit ”kaxigare”. I inslagen visades bland annat bilder från det socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU:s kyrkovalskampanj på Facebook och flera sekvenser från SSU:s kampanjfilm. Inslagen innehöll vidare en intervju med SSU:s förbundssekreterare som uttalade sig om förbundets kampanj.

Granskningsnämnden, som konstaterade att de aktuella inslagen sändes på valdagen för kyrkovalet och att vallokalerna vid tidpunkten för de aktuella sändningarna fortfarande var öppna, ansåg att det inte var förenligt med kravet på opartiskhet att sända okritiska inslag med kampanj­material med politiska budskap på det sätt som skedde. Sändningen av inslagen stred därför mot kravet på opartiskhet (beslut 13/02040).

Nämnden friade följande

• Ett värderande uttalande om skåningar av en företrädare för SVT i programmet Gomorron Sverige (beslut 13/02136)
  • Ett avsnitt av TV4:s Fuskbyggarna (beslut 13/01418)
  • Ett nyhetsinslag i Sveriges Radio P4 Gotland om en misshandel av en hund (beslut 13/02005)