P1 Debatt om rasism frias

Granskningsnämnden har friat ett program i P1 om rasism. Programmet hade fått flera anmälningar och granskades bland annat med utgångspunkt i kravet på opartiskhet.

Programmet P1 Debatt sändes i februari med undertiteln ”Hur mycket rasism tål Sverige?”. I programmet medverkade 19 gäster som talade om rasism. Anmälarna ansåg att programledaren drev sin egen agenda i debatten och tog ställning mot Sverigedemokraterna och de som inte delade programledarens uppfattning om strukturell rasism.

Granskningsnämnden ansåg inte att programledarens något tillspetsade uttalanden eller förhållningssätt medförde att programmet stred mot kravet på opartiskhet (14/00276).

Nämnden fällde följande inslag

• I ett inslag i SVT:s regionala sändning Västnytt om gästarbetare från Kamerun förekom en formulering om slavliknande förhållanden som medförde att inslaget stred mot kravet på saklighet (14/00430).
  • Ett inslag i Nyheterna Västerås i TV4 fälldes för privatlivsintrång. Nämnden framhöll vikten av att visa stor varsamhet när det gäller publicering av personuppgifter i samband med rapportering om känsliga ämnen (14/00373).

Övriga friande beslut

• En serie inslag i SVT:s Östnytt om bland annat föreningen Neem kritiserades för brister i förhållande till kravet på saklighet, men friades (13/02238).
  • Inslag i Uppdrag granskning, Rapport och Aktuellt om antagningsprocessen vid friskolor (13/02441).
  • Ett inslag i Tankesmedjan i P1 om en politiker (beslut 13/02855).
  • Ett inslag i Medierna i P1 om vem som representerar muslimer i media (beslut 14/00573).
  • Inslag i Ekonyheterna och Morgoneko i P3 och P1 om angrepp på får (beslut 13/02873).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mrtv.se/sok-arende/granskning/.

Johannes Wik, 08-580 070 33