Partiskt inslag i SVT:s Mittnytt

Nyhetsinslag fällt för partiskhet

Ett inslag i SVT:s Mittnytt fälldes för partiskhet. I inslaget blandades uppgifter om brottsmisstankar i samband med en bolagskonkurs i Sundsvall med uppgifter om ett finansbolags krav på de tidigare ägarna av bolaget. Nämnden fann att sättet uppgifterna presenterades på misstänkliggjorde de tidigare ägarna för en oegentlig inblandning i konkursen. Misstänkliggörandet förstärktes av närmast spekulativa uttalanden av reportern. Inslaget fälldes också för att de tidigare ägarnas uppfattning inte redovisades (beslut 12/00170).

Otillåtet ställningstagande i SR:s Wollter & Röör

Programmet avslutades med en personlig betraktelse av programledaren Sven Wollter om ombyggnationen av Slussen i Stockholm. Nämnden ansåg att betraktelsen var så långtgående och värderande att den innebar ett ställningstagande i strid med kravet på opartiskhet och programmet fälldes därmed (beslut 12/00065).

SVT:s Lika Olika gav negativ bild av döva som får handikappersättning

Programmet kritiserades men friades. Det ingick i en serie om dövkultur och identitet och handlade till stor del om handikappersättning för döva. Programmet ifrågasatte systemet med handikappersättning till döva utan att det gavs någon relevant information om bakgrunden till systemet. Nämnden ansåg också att programmet förmedlade en negativ bild av döva som får handikappersättning. Denna brist i opartiskhet var dock inte så allvarlig att programmet fälldes (beslut 11/03869).

Humorinslag i Sveriges Radio P4 Sjuhärad friat

I den regionala sändningen Borås – Mitt i smeten med Mikael Olmås sändes ett inslag om att kungen abdikerar som enligt nämnden kunde ha gett det felaktiga intrycket av att det var fråga om ett autentiskt nyhetsinslag. Det framkom dock på ett tillräckligt tydligt sätt att det förekom i ett humoristiskt sammanhang (beslut 11/03877).

Idag har nämnden även fattat beslut i andra ärenden. Besluten finns på radioochtv.se/Sok-arende/Granskning/

Helena Söderman, tillsynsavdelningen, 08-606 79 82