Satirprogram i P3 kritiseras av nämnden

Granskningsnämnden för radio och tv kritiserar för tredje gången sedan 2010 ett inslag i satirprogrammet Tankesmedjan i Sveriges Radio P3 för bristande opartiskhet.

I inslaget, som handlade om en riksdagsledamots debattartikel i Dagens Nyheter (DN) om att ålderstesta ensamkommande flyktingbarn, diskuterade programledarna olika metoder för ålderstester och vilka problem som kunde finnas med sådana. Inslaget avslutades med att en programledare sa att det finns ett mer akut test som borde göras innan man inför ålderstester, nämligen ”testa psyket på människor som ska skriva debattartiklar på DN”. Programledaren avslutade med att fråga sig om den namngivna riksdagsledamoten verkligen är ”frisk nog att få påverka opinionen och borde vi döma honom som tillräknelig eller avfärda honom som en ensam galning?”.

Granskningsnämnden ansåg att programledarens avslutande kommentarer om riksdagsledamotens sinnestillstånd var mycket långtgående och kom att framstå som ett person­angrepp. Inslaget brast därför i förhållande till kravet på opartiskhet. Mot bakgrund av att det gäller vida ramar för vad som får sägas i ett satirinslag samt att utgångspunkten för inslaget var ett debattinlägg av riksdagsledamoten ansåg nämnden att bristen inte var så allvarlig att den medförde att inslaget stred mot kravet på opartiskhet (12/01044).

Två ledamöter var skiljaktiga.

Detta och fler beslut som meddelas av granskningsnämnden i dag finns på www.radioochtv.se/Sok-arende/Granskning/

För mer information kontakta;

Tarek Touma, tillsynsavdelningen