SVT fällt för varumärkesexponering och ställningstagande

Granskningsnämnden har fällt SVT för exponering av ett varumärke i en dokumentär samt för ett ställningstagande mot monarkin i ett inslag.

SVT fällt för varumärkesexponering

I dokumentären Tjejen som inte kunde förlora skildrades Carolina Klüfts karriär och privatliv. Under programmet syntes logotypen för en känd tillverkare av träningsprodukter på hennes kläder och på en tröja som bars av hennes man. Varumärket förekom i bild under flera tillfällen i programmet.

Granskningsnämnden ansåg att det genom exponeringen av varumärket uppkom ett tveklöst gynnande av det aktuella företaget. Nämnden ansåg därför att programmet stred mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande i radio- och tv-lagen och beslutade att ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska betala 50 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen. (13/00357)

SVT tog ställning mot monarkin

I inslaget som gick under namnet Dagens motion redogjordes för innehållet i en riksdagsmotion som föreslog att Sverige skulle avskaffa monarkin. Inslaget saknade en påannonsering eller förklarande text som angav vem som var avsändare. Nämnden ansåg att inslaget framstod som ett ställningstagande av SVT och att det därför stred mot kravet på opartiskhet i SVT:s sändningstillstånd. (13/00487)

Övriga beslut

Nämnden friade omnämnanden av bland annat en inspelningsplats i programmet Morgonen i Sveriges Radio P4 Blekinge (13/00196), inslag om en ICA-handlare i SVT:s regionala nyhetsprogram Mittnytt (13/00225) och inslag om öppenpsykiatrin i Enköping i det regionala nyhetsprogrammet ABC (13/00244). Vidare friades även SR:s Kulturnytt om en bokrecension (13/00270), SVT:s Rapport om vapentäthet (13/00527), om djurskyddslagen (13/00754) och om en friskoleentreprenör (13/00674).

Samtliga ärenden kan läsas i sin helhet på vår webbplats, www.mrtv.se/Sok-arende/Granskning/

Helena Söderman
08-580 070 10