TV4 fällt för annonsavbrott under musikframträdanden

Granskningsnämnden har bland annat fällt TV4 för otillåtna reklamavbrott samt en krönika i Sveriges Radio som närmast fick karaktären av ett personangrepp.

Otillåtna annonsavbrott i TV4

Under sändningarna av Polar Music Prize 2012 bröt TV4 sändningarna för reklam mitt under två pågående musikframträdanden. Granskningsnämnden ansåg att dessa annonsavbrott stred mot radio- och tv-lagen och har beslutat att ansöka hos förvaltningsrätten om att TV4 ska betala 50 000 kronor.

Sveriges Radio sände partisk krönika

I en krönika i programmet Obs i P1 riktades långtgående kritik mot Ilmar Reepalu. Granskningsnämnden ansåg att krönikörens uttalanden närmast fick karaktären av ett person­angrepp. Ilmar Reepalu borde enligt nämnden ha fått möjlighet att bemöta dessa uttalanden i eller i nära anslutning till sändningen. När så inte skedde stred sändningen mot kravet på opartiskhet (beslut 12/01531).

Fler beslut som meddelas i dag ­– tillgängliga på radioochtv.se

• Ett inslag i OS Extra i Sveriges Radio P4 Stockholm som handlade om försäljning av guld på Internet stred mot kravet på opartiskhet då ett namngivet företag inte fick tillfälle att bemöta kritiken (beslut 12/01582).
  • SVT fälldes för att utan varning ha visat långfilmen Den fria viljan som innehöll en mycket obehaglig och brutal våldtäktsscen (beslut 12/01721).
  • TV4 fälldes för att före kl. 21.00 ha sänt en skrämmande trailer för filmen Hypnotisören (beslut 12/01871).
  • Följande beslut friades av nämnden. Lur i P4 i P4 Malmöhus (12/01621), Norrbottensnytt och Puls i Sveriges Radios P4 Norrbotten (12/01160), Sydnytt i SVT1 (12/01572), Rapport i SVT1 (12/01634), Fråga doktorn i SVT1 12/01881), Rapport i SVT1 (12/01808), Mittnytt i SVT1 (12/01813)

Dessa och fler beslut som meddelas av granskningsnämnden i dag finns på www.radioochtv.se/Sok-arende/Granskning/

För mer information kontakta Emelie Åström, avdelningen för tillsyn, 08-606 79 73