TV4 riskerar avgift för annonsavbrott under pågående händelseförlopp

Vid granskningsnämndens senaste sammanträde fälldes bland annat TV4 för felaktigt annonsavbrott och felaktig utformning av sponsringsmeddelande. Nämnden beslöt att ansöka om utdömande av särskild avgift för TV4 i båda fallen.

I ett avsnitt i TV4:s kriminalserie Morden i Sandhamn skedde ett annonsavbrott under ett tumult som utbrutit mellan två kvinnor som befann sig i ett hus. Enligt granskningsnämnden var annons­avbrottet placerat på ett sådant sätt att det avbröt ett pågående händelseförlopp (12/02761). TV4 fälldes också för en felaktig utformning av ett sponsringsmeddelande för ett betalkortsföretag. Nämnden ansåg att sponsrings­meddelandet hade getts en reklambetonad utformning (12/02798).

SVT:s regionala nyhetsprogram ABC kritiserades men friades

Nämnden ansåg att det var en brist att en fastighetsägares uppfattning om en rivningsansökan inte på ett tydligare sätt redovisades i inslaget. Nämnden ansåg dock vid en samlad bedömning att bristen inte var så allvarlig att den medförde att inslaget stred mot opartiskhetskravet (12/02634).

Inslag om billigt bolån i SVT:s Rapport friat

Inslaget handlade om att TCO-förbunden förhandlat fram en rabatt på räntan på bolån hos en namngiven bank för sina medlemmar. Enligt nämnden uppkom ett gynnande av den aktuella banken men gynnandet uppvägdes av ett tillräckligt informationsintresse. Två ledamöter var skiljaktiga och ville fälla inslaget (12/02648).

Övriga beslut

Nämnden fällde sändningar i programtjänsten Silver för att tillståndshavaren inte följt bestämmelsen om mediets genomslagskraft (12/02452). Ett sponsrings­meddelande i närradiostationen 102,6 Guldkanalen fälldes för felaktig utformning (12/02450).

Nämnden friade ett avsnitt i TV4:s komediserie Kontoret som innehöll flera scener med sketcher om bland annat cerebral pares (13/00199) och nyhetsinslag i SVT:s Rapport och Aktuellt (12/02367, 12/02369), Oddasat (13/00096) samt TV4:s Nyhetsmorgon (12/02585).

Besluten finns att läsa i sin helhet på vår webbplats, www.radioochtv.se/sok-arende/granskning/

För mer information kontakta Emelie Åström, avdelningen för tillsyn, 08-580 070 16