Andelen kvinnor i svenska företags högsta ledningar ökar

Resultat från revisions- och konsultbyrån Grant Thorntons stora internationella undersökning visar att andelen kvinnor i de svenska företagsledningarna har ökat jämfört med 2009, då ämnet senaste undersöktes.  I snitt utgör nu kvinnor 27% av de svenska företagsledningarna, en uppgång med fem procentenheter. Det är den högsta andel som uppmätts sedan frågorna först ställdes år 2004. Då utgjorde kvinnor 18% av de svenska ledningsgrupperna.

Globalt sett har kvinnors utveckling dock gått kräftgång. Undersökningen, som omfattar 5700 företag i 39 länder, visar att kvinnors andel av ledningsgrupperna sjunkit från 24% 2009 till 20% i år. Det är i nivå med 2004, då andelen var 19%. Andelen företag som inte har något kvinna i den högsta ledningen har också ökat från 35 procent 2009 till 38 procent idag. I Sverige saknar 25% av de svenska företagen kvinnor i sina högsta ledningar.

Thailand mest jämställt

I ett internationellt perspektiv är det i Thailand som kvinnorna utgör den högsta andelen av företagsledningarna med 45%. På andra plats kommer Georgien med 40% och Ryssland 36%. Hong Kong och Filippinerna följer med 35%. Länder med lägst kvinnlig andel är Japan och Förenade Arabemiraten med åtta procent, samt Indien med nio procent. I Tyskland utgör kvinnor bara elva procent av ledningsgrupperna och i grannlandet Danmark är siffran så låg som tolv procent. Regionalt sett är det också i Asien-Stillahavsområdet exkl. Japan, där jämställdheten i företagsledningarna är störst, medan G7 länderna, med 16%, har halkat efter det globala snittet.

- Det är glädjande att vi äntligen ser en ökning av kvinnor i de svenska ledningsfunktionerna säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton. Under flera år stod Sverige och stampade på 22% , men nu har vi äntligen tagit ett kliv i rätt riktning. Jag är övertygad om att jämställda företag blir mer dynamiska, när ett bredare spektrum av åsikter kommer fram. På sikt tror jag även de blir mer framgångsrika.

CFO – ekonomichef – vanligaste ledningspositionen för kvinnor

Den vanligaste ledningspositionen för en kvinna är att vara ekonomichef, CFO. I Sverige har 38 procent av företagen en kvinna på denna funktion. Bara tio procent av bolagen i Sverige har en kvinnlig vd.  Det är en liten uppgång jämfört med för två år sedan, då åtta procent av bolagen hade kvinnlig vd, men ett betydlig sämre resultat än i Thailand där 30% av företagen har kvinnlig vd. En annan vanlig ledningsfunktion för en kvinna är HR-chef - 31% av de svenska bolagen har en kvinna på den posten. Kvinnliga försäljningsdirektörer och it-chefer är mest sällsynta, nio respektive tio procent av bolagen har kvinnliga sådana.

Regionala skillnader

Inom Sverige är det ganska stora regionala skillnader när det gäller kvinnors andel av högsta ledningen. I Stockholm är andelen kvinnor i företagsledningarna högst med 33%. I Göteborg är andelen 27% och i Malmö har kvinnor en fjärdedel av platserna i lednings­grupperna. I övriga Sverige, exkl. stortstadsregionerna är andelen bara 22%. I Stockholm har 13 procent av företagen en kvinnlig vd, jämfört med tio procent för hela landet.

Om Grant Thornton-undersökningen

Grant Thornton Internationals undersökning (International Business Report) ger under 2011 insikt i åsikter och förväntningar i över 11 000 privatägda företag i hela 39 länder. De resultat som nu publiceras baseras på 5700 intervjuer (primärt telefonintervjuer) gjorda under november-december 2010. Fler intervjuer kommer att genomföras kvartalsvis.  Denna unika undersökning har 19 års trenddata för de flesta europeiska länder som medverkar, samt nio år för utomeuropeiska länder. I Sverige har 450 företag med 50-500 anställda intervjuats. Företaget Experian Business Strategies sköter datainsamling och bearbetning av resultat för Grant Thornton.

Peter Bodin, vd

E peter.bodin@grantthornton.se

E lisbeth.larsson@grantthornton.se

Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 900 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 30 000 medarbetare i fler än 100 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.